Vorig jaar onthulde Ford met grote trom de Mustang Mach-E, een elektrische SUV die de Blauwe Ovaal in één klap relevant moest maken op de elektrische markt. Nemen we de pas onthulde prijs erbij, dan kan dat er wel eens boenk op zijn.
Schaal van 3
We moeten er dan ook niet flauw over doen, het succes van “premium” EV’s kan je maar op één manier meten: via de “Schaal-van-3”. Of iets concreter: door de inzending zonder schroom te gaan vergelijken met de Tesla Model 3. Die kost namelijk minimaal 48.000 euro, heeft een elektromotor van 340 pk, 55 kWh aan accu en geeft je daarmee een theoretisch bereik van 409 km.
De Mustang Mach-E? Die krijgt een prijs opgespeld van 48.000 euro, heeft een elektromotor van 258 pk, 76 kWh aan accu en een theoretisch range van 450 kilometer. Jep, perfect in lijn met wat je krijgt bij de Model 3 van Tesla. En hoewel je minder paarden krijgt, zorgt die meer sensibele elektromotor en grotere accu voor een - op papier - grotere range.
Keuzestress
Natuurlijk biedt Ford niet één versie aan van de Mach-E. In totaal zijn er vier varianten. Zo kan je de instapversie van hierboven ook krijgen met een extra motor op de vooras (lees: vierwielaandrijving). Hoewel het vermogen van 258 pk identiek blijft, stijgt wel de prijs (54.950 euro) en daalt de range (420 km).
De Mustang Mach-E “Extended Range” geniet van een grotere accu en krijgt daardoor dus, jawel, extra rijkwijdte. Met achterwielaandrijving heeft deze rakker 285 pk, een accu van 99 kWh en een range van 600 km. Prijs? 56.150 euro. Deze variant liever met vierwielaandrijving? Dan plaats Ford nog een elektromotor vooraan waardoor het vermogen stijgt naar 338 pk. Ondanks zijn hoger prijskaartje van 64.425 euro neemt de range wel af tot 540 kilometer.
Heb je nu meteen zin gekregen om naar de dealer te hollen? Dat kan! Maar we geven wel mee dat dankzij de Corona-crisis de productie van de Mach-E vertraging heeft opgelopen. In het eerste deel van 2021 zullen de eerste exemplaren pas naar onze contreien komen.