Ford is zich in Europa aan het hervormen tot (niche)product van stoere, ruige en Amerikaans getinte SUV’s en pick-ups. Daardoor is er geen plaats meer voor stationwagens, sedans of compacte hatchbacks. Wil je dus een kleine Ford? Dan ben je verbannen tot de Puma. Al is dat helemaal geen vloek, want Fords kleinste rijdt voortreffelijk! Wil je dan ook nog eens per sé elektrisch, dan is er voortaan de Puma Gen-E.
Veilige gok
Vanuit een visueel standpunt is de Puma Gen-E geen verrassing. Ford neemt namelijk de al bestaande - en tevens 6 jaar oude - Puma op benzine en past ‘m aan om elektrisch door het leven te gaan. Daardoor zie je achteraan geen uitlaten meer en krijgt hij vooraan een dichtgewerkte snuit.
De laadklep zit waar voordien de tankklep zit, de velgen lijken van de eveneens elektrische Explorer/ Capri te komen, maar zijn wel een maatje kleiner. Kortom: de Puma Gen-E blijft een Puma en dat is misschien geen domme zet, want de Puma is een absolute bestseller voor Ford in Europa.
Eigen makelij
Hoewel Ford voor de Explorer en Capri aanklopte bij Volkswagen om het elektrische MEB-platform te lenen, gebruikt deze Gen-E simpelweg het al bestaande platform van de Puma. Dat heeft zijn voordelen (lage ontwikkelingskosten), maar ook zijn nadelen (geen EV-platform). Dat laatste wordt duidelijk als je naar de accu gaat kijken. Die is met 43 kWh eerder bescheiden in een wereld waar concurrenten vaak in de basis al over de 50 kWh gaan en het tot +70 kWh schoppen. Desalniettemin belooft Ford een maximale range van 376 km dankzij een verbruik van 13,1 kWh/100 km. DC-laden gaat dan weer aan 100 kW DC.
De elektromotor vooraan is 168 pk en 290 Nm sterk en belooft kwieke prestaties. Waar Ford duidelijk het verschil maakt met zijn concurrenten is op koffervlak. De Puma benzine had al die opvallende “Megabox” achterin, maar dat wordt nu een rasechte “Gigabox” met een inhoud van 566 liter. Absoluut riant! Het succes van deze Puma valt of staat met de prijs… maar die hebben we momenteel nog niet. We zijn benieuwd!