Crossovers verkopen als zoete broodjes. Waardoor het maar een kwestie van tijd was voor sportafdelingen bij automerken hun weg zouden vinden naar die auto’s op stelten. Ook bij Ford ontspringen ze de dans niet, want Ford Performance boog zich over de nieuwe compacte Puma en komt naar buiten met de Puma ST!
Fiesta ST Cross
Verrassend kan je deze versie bezwaarlijk noemen. Want al vanaf de lancering van de Puma was er sprake van een sportieve variant. Een kleine ingenieursoefening, want de Puma is gebouwd op het platform van de Fiesta. En laat er nu net al een Fiesta ST bestaan.
Deze Puma ST neemt dan ook het kloppende hart van de Fiesta ST over. Nu ja, hartje. Toch is de 1.5-liter driecilinder turbobenzine goed voor een forse 200 pk en 320 Nm koppel. Kracht die steeds naar de voorwielen wordt gestuurd, optioneel via een sperdifferentieel. Het resultaat? Onder andere een sprint naar de honderd van 6,7 seconden. Een peulenschil trager dan de Fiesta ST.
Aangescherpte ophanging
Het transplanteren van de motor is natuurlijk maar één kant van het verhaal. Want het Ford van de laatste decennia draagt stuurplezier hoog in het vaandel. De ingenieurs van Ford Performance keken dan ook kritisch naar het onderstel. De stabilisatorstang is een stuk dikker en uiteraard laten de veren minder rolbewegingen toe. Idem voor de torsies achteraan.
Tenslotte kalibreerde Ford de stuurinrichting opnieuw om de stuurratio 25% te verkleinen én groeien de remmen uiteraard. Moest er dan nog ergens in de afstelling iets niet helemaal optimaal zijn, dan vegen de Michelin Pilot Sport 4S’en dat zonder twijfel onder de mat. Visueel herken je de Puma ST aan het stoerder bumerpwerk en de ST-badge op de bips.