De Ford Puma ST. Een kleine, gepeperde crossover met een uitgekiend chassis en net als de Fiesta ST een van de beste driecilinders op de markt: een 1.5 Ecoboost van 200 pk. Maar ook met een CO2-uitstoot die Ford wat moeilijk begon te vallen. Daarom introduceert het merk nu een extra versie: de Puma ST Powershift.
Kleinere driecilinder
Die ruilt in de eerste plaats zijn prettig schakelende manuele zesbak in voor een Powershift-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Daardoor kun je de Puma ST het werk zelf laten doen, of aan de slag gaan met schakelpeddels achter het stuur. Daarnaast krijgt de Puma ST Powershift een kleinere driecilinder onder de kap: een milde hybride 1.0 Ecoboost van 170 pk en 248 Nm.
Dat maakt de pikante crossover in de eerste plaats zuiniger: Ford geeft een gemiddeld WLTP-verbruik op van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 144 g/km. Maar een kleinere cilinderinhoud en minder vermogen doen de prestaties achteruitgaan vergeleken met de manuele versie: de Puma ST Powershift sprint naar 100 km/u in 7,4 seconden. Nu goed, dat is nog steeds vlot genoeg.
Geen paniek
Om je gerust te stellen: de Powershift krijgt hetzelfde dynamische chassis als de gewone Puma ST. Die 200 pk sterke versie met manuele bak blijft ook gewoon in de catalogus staan.