Ford heeft zijn populaire Ranger volledig in het nieuw gestoken. Maar wacht nog even voor je naar de dealer rent, want de vernieuwde Ranger komt pas eind volgend jaar naar Europa. De nieuwe generatie vertrekt van flink aangepaste fundamenten: zo is het chassis 50 millimeter langer en 50 millimeter breder dan voordien. Dat moet onder meer de laadruimte ten goede komen, al geeft Ford daar nog geen exacte cijfers over vrij.
Amerikaanse inspiratie
Alleszins ziet de nieuwe Ranger er een pak frisser en stoerder uit, met looks die hun inspiratie hebben gehaald bij de Amerikaanse F-150 en de Bronco. Het radiatorrooster is wat groter en breder, terwijl de koplampen en mistlichten een C-vormige signatuur krijgen. Optioneel zijn er matrix-ledkoplampen. De flanken zijn wat breder, met in de portieren een opvallende dubbele plooi.
Alles via scherm
Binnenin domineert een groot scherm het dashboard. Dat lijkt zijn inspiratie te halen bij de elektrische Mustang Mach-E en is afhankelijk van de uitvoering 10,1 of 12 duim groot. Naast infotainment bevat het scherm ook de bediening voor de terrein- en rijmodi. Het instrumentenpaneel schakelt over naar digitaal, de versnellingsbak – of e-shifter volgens Ford – bedien je nu met een veel kortere keuzehendel dan voordien.
Drie diesels
De Ranger debuteert in eerste instantie met drie dieselmotoren. De basismotor is een 2.0 turbodiesel met enkele turbo, die er in twee vermogensversies komt. Daarnaast is er nog een 2.0 turbodiesel met twee turbo’s, en introduceert Ford een 3.0 V6 turbodiesel. Over elektrificatie wil Ford nog niets kwijt, behalve dat de nieuwe basis erop voorzien is. Maar als je naar de toekomstplannen van het merk kijkt, is elektrificatie een kwestie van tijd. Tot slot krijgt de Ranger twee soorten vierwielaandrijving: elektronisch inschakelbare 4WD en permanente vierwielaandrijving.