Hij is het laatste decennium in ongenade gevallen ten voordele van de SUV, maar de monovolume strijdt nog steeds onvermoeibaar voort. Bij Ford zitten er zelfs nog twee in het gamma: de S-Max en Galaxy. Die krijgen nu een hybride aandrijflijn.
Het gaat daarbij niet om plug-inhybrides of milde hybrides, maar zogenaamde full hybrids. De hybridetechnologie waar Toyota al jarenlang gespecialiseerd in is, maar die Ford ook al enkele jaren in de Mondeo toepast. Bij de S-Max en Galaxy combineert Ford een 2.5-viercilinder benzinemotor van 190 pk die op de atkinsoncyclus werkt met een lithium-ionbatterij van 1,1 kWh. Die wordt bijgeladen via de benzinemotor of bij het afremmen.
Volgens de WLTP-cyclus moet de Ford S-Max Hybrid gemiddeld 6,4 l/100 km verbruiken en 146 tot 147 g/km aan CO2-uitstoten. De Ford Galaxy Hybrid laat gelijkaardige cijfers optekenen: 6,4 tot 6,5 l/100 km en 148 tot 149 g/km aan CO2.