Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Fun: 7 facelifts die wonderwel werkten (op auto’s)

Iemand een facelift cadeau doen lijkt nooit een goed idee, maar bij deze 7 auto’s werkte zo’n frisse snuit wonderwel. Kijk maar even mee!

Acht jaar, zo lang draait een generatie van een auto gemiddeld mee in autoland. Da’s een lange tijd, waardoor merken tussendoor vaak een facelift uitrollen om het design wat op te frissen en nieuwe technologieën te implementeren. In sommige gevallen keken we vanaf de lancering van een nieuw model al uit naar die facelift. Zoals onderstaande auto’s bewijzen. Het is tijd voor 7 auto’s die beter op het netvlies vielen na de facelift!

BMW 1 Reeks (F20)

De tweede generatie 1 Reeks verdeelde de meningen toen BMW ‘m lanceerde in 2011. Enerzijds was het nog steeds die achterwielaangedreven hatchback met dikke motoren waarop iedereen verliefd was gevallen, anderzijds kreeg hij een gezicht waar enkel een moeder van kon houden, met druiperige ogen en een ouderwetse voorbumper.

BMW

De facelift in 2015 trok de boel - letterlijk - recht. Scherpe koplampen maakten hun intrede en een modernere voertaal werd geïntroduceerd met strakke bumpers en grotere achterlichten. Het goede nieuws? Je kon ‘m nog steeds krijgen met zescilinder en achterwielaandrijving!

Subaru Impreza WRX (GD)

Subaru mag tegenwoordig dan nog maar een schim van zichzelf zijn in Europa, het zal voor eeuwig in ons geheugen gegrift staan dankzij de knalblauwe rallywagen met gele velgen. We hebben het natuurlijk over de Impreza WRX die in 2000 debuteerde met de gehate/ gelauwerde “insectogen” vooraan.

Subaru

Amper 2 jaar later zag het Japanse merk zelf zijn fout in en lanceerde het een update voor de Impreza WRX die er zo veel stoerder uit zag. Weg waren de ronde koplampen, in de plaats kwamen de zogenaamde “Blobeyes”. Als je aan ons vraagt wat de ultieme Subaru is... zoek niet verder.

Porsche Cayenne (Gen.1)

Zeggen dat je de Porsche Cayenne een mooie auto vindt, is zoals zeggen dat McDonald's thuis hoort in de Gault Millau. Beiden doen wat moet (en goed ook), maar kunstwerken kan je ze moeilijk noemen. Niet anders voor de eerste generatie Cayenne die in 2002 verscheen en zo hard probeerde een 911 op hoge pootjes te zijn qua design.

Porsche-Cayenne

In 2007 reed de Cayenne gelukkig zijn eigen weg en kreeg de snuit zijn eigen vormtaal. De verhoogde 911 werd een sinistere SUV met een blik die je zo van het linkerbaanvak weg duwt. Nog steeds geen pareltje, maar het design paste perfect bij het imago.

Mercedes E-Klasse (Gen.3)

Toen de derde generatie E-Klasse verscheen in 2002 zat Mercedes tussen twee vuren. Enerzijds dweepte het nog met de visuele identiteit van opper-designer Bruno Sacco, anderzijds begonnen die twee aparte koplampen wel heel ouderwets te ogen. Toch besloot Mercedes om veilig te spelen en werd het prompt het merk voor oude mannen….

Mercedes

In 2007 ondernam Mercedes de eerste stappen om dat imago van zich af te schudden. Oké, de ronde koplampen waren nog steed aanwezig, maar de voertaal werd een stuk hoekiger. Waardoor Mercedes eindelijk de 21e eeuw binnen reed.

Jaguar XF (Gen.1)

Wenkbrauwen werden gefronst toen Jaguar de eerste generatie XF onthulde in 2008. Niet zozeer door het aanwezige publiek, maar wel door de auto zelf. Want de BMW 5 Reeks-rivaliserende Brit had een eigenaardige knik in de koplampen die continu het gevoel gaven dat hij met opgetrokken wenkbrauwen naar je keek.

Jaguar

Hoewel Jaguar de designbeslissing bij de lancering verdedigde, gaf het merk in 2011 toch toe dat het beter kon. Want de facelift van de XF had plots geen getrokken wenkbrauwen meer. Het resultaat is één van de meest dynamisch ogende Jaguars aan de noordkant van de F-Type.

Honda S2000

Om zijn eigen vijftigste verjaardag te vieren introduceerde Honda in 1999 een auto die zou uitgroeien tot een icoon: de S2000. Het was een sportieve Roadster pur sang die jarenlang het record hield voor het meest vermogen per liter voor atmosferische auto’s. Ook over het design hadden we niet te klagen. Althans, dat dachten we…

Honda

Toen de S2000 verscheen was het een echt kind van de 90’s. Alleen loerde Y2K om de hoek en werd alles plots een stuk futuristischer. Honda sprong mee op de trend en lanceerde de AP2-gehete facelift in 2002. De verschillen lijken minimaal maar de S2000 werd zoveel stijlvoller als AP2. Deze Honda hoort zeker thuis in onze dream garage…

Saab 9-3

Hoewel Saab ondertussen ter ziele is gegaan, kan je het Zweedse merk niet betichten van geen moeite te hebben gedaan. Zelfs toen het onder de vleugels van GM stiefmoederlijk werd behandeld. Zo kreeg het de fundamenten van de doodsaaie Opel Vectra maar kwam het in 2003 toch op de proppen met de iconische 9-3.

SAAB

Dat bleek echter nog maar het begin. Want toen in 2008 de facelift verscheen van de tweede generatie 9-3 kregen we een auto die de Audi A4, BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse er plots liet uitzien als doodsaaie auto’s. De mooiste Saab ooit? Het zou zo wel eens kunnen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer