Volgens VIAS Institute, het vroegere Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, is de algemene agressie in het verkeer het afgelopen jaar lichtjes afgenomen. Dat blijkt uit een enquête die VIAS uitvoerde bij 1.000 Belgische chauffeurs. 54 procent van hen kreeg het afgelopen jaar te maken met agressie in het verkeer, tegenover 57 procent vijf jaar geleden. Die agressie wordt verbaal, fysiek of met gebaren geuit.
Sneller uitstappen
Opvallend is dat de extremere vormen van agressie wel zijn toegenomen. Zo zegt 7 procent van de chauffeurs dat ze het afgelopen jaar werden geconfronteerd met fysieke agressie, terwijl dat in 2017 nog maar bij 2 procent van de chauffeurs het geval was. Ook het aantal chauffeurs dat uitstapt om ‘verhaal te halen’ is toegenomen: 6,5 procent bezondigde zich daar het afgelopen jaar aan, tegenover 2,5 procent vijf jaar geleden. In Brussel gaat het zelfs om 13 procent van de chauffeurs.
Hoger risico op ongevallen
Volgens VIAS Institute is de toegenomen agressie te wijten aan de coronapandemie en de frustratie die de pandemie teweeg heeft gebracht. Een agressieve rijstijl verhoogt ook het risico op ongevallen, zegt VIAS: 61 procent van de agressieve chauffeurs was in de laatste drie jaar betrokken bij een ongeval, tegenover 39 procent van de rustige chauffeurs.
Ergernissen
Op de snelweg lokt op de middenstrook blijven rijden de grootste frustratie uit: dat werkt 25 procent van de chauffeurs op de zenuwen. Bumperkleven (14 procent) en de telefoon gebruiken achter het stuur (12 procent) zijn de andere grootste ergernissen. Binnen de bebouwde kom is de richtingaanwijzer niet gebruiken de grootste ergernis voor 24 procent van de chauffeurs. Gsm-gebruik (21 procent) en een kruispunt blokkeren (15 procent) zorgen voor de andere belangrijkste frustraties.