De coronacrisis veroorzaakte gekke sprongen in de autosector. De schaarste van onderdelen leidde er eind 2020, begin 2021 bijvoorbeeld toe dat de Noord-Amerikaanse Mercedes-importeur een stop inlaste op de verkoop van de razend populaire Mercedes G-Klasse. Zo zou je in de Verenigde Staten geen G 550 of G 63 meer kunnen bestellen. Dan treedt de simpele economische wet van vraag en aanbod in werking natuurlijk...
Kosten doorrekenen
De Amerikaanse dealers sprongen massaal op de bestaande groothandelsstock, die ze daarna met flinke winst wilden doorverkopen. Klanten die koste wat het kost een G 63 wilden, maakten er namelijk geen probleem van om enkele tienduizenden dollars bovenop de aanbevolen catalogusprijs te betalen. De dealers betaalden dus flink wat meer dan de G 63 eigenlijk waard was, omdat ze die meerprijs toch probleemloos konden doorrekenen aan de klant.
Eén dealer uit de Amerikaanse staat Illinois ging echter iets te voortvarend te werk. Hij betaalde 275.000 dollar per stuk voor in totaal 75 exemplaren van de Mercedes-AMG G 63. Tel uit je winst, zou je denken, ware het niet dat Mercedes daarna doodleuk aankondigde dat de productie weer hernam en Rusland Oekraïne binnenviel. Daardoor kon het aanbod de vraag weer bijbenen, terwijl diezelfde vraag door de plots omhooggeschoten brandstofprijzen sowieso verminderd was. De prijs van de G 63 daalde daarop met 50.000 tot 75.000 dollar, met alle gevolgen van dien voor het waardeverlies. De gok kostte deze speculerende dealer in totaal zo’n 4 miljoen dollar...