Het zat Porsche zonder twijfel zwaar dat Amerikaanse nieuwkomer Tesla met de Model S Plaid de Taycan alle hoeken van het circuit liet zien. Daardoor was het tijd voor een nieuwe überDuits. Maak kennis met de Porsche Taycan Turbo GT.
1.100 pk… maar
Laat ons meteen de cijferwinkel boven halen van de twee elektromotoren. Want die is best ingewikkeld. Ja, deze Turbo GT schopt het tot 1.100 pk (1.108 zelfs) en 1.340 Nm koppel, maar daar moet je wel wat voor doen. Zo wekt deze Taycan dat vermogen enkel op in Launch Mode en dat voor een luttele 2 seconden. De reden daarachter spreekt voor zich, want met een sprinttijd van 2,2 seconden is deze Taycan identiek zo snel als een Tesla Model S Plaid.
Net zoals die Plaid van Tesla niet continu over zijn 1.020 pk beschikt, doet deze Taycan Turbo GT het bij gewoon gebruik met maar 789 pk. Moet het inhalen toch nog nét wat sneller gaan, dan kan je via een “attack mode” tien seconden lang beschikken over 1.034 pk. Jep, elektrische auto’s zijn best ingewikkeld. Al krijg je in ruil dus wel beestig veel vermogen.
Zonder achterbank! (optioneel)
Porsche laat er dan ook geen twijfel over bestaan: dit is de meest sportieve (elektrische) Porsche die je momenteel kan kopen. Uiteraard werd ook de ophanging en remmenwinkel duchtig herbekeken. Wil je nog een stap verder gaan? Dan kan je voor het Weissach-pakket kiezen dat vloermatjes, geluidisolatie, Sport Chrono-klokje en zelfs de gehele achterbank uit je Taycan zwiert.
Visueel herken je de Turbo GT aan de extra luchtgeleiders rondom. Bij het Weissach-pakket krijg je zelfs nog dikker spoiler achterop! Dat dit de opper-Taycan is merk je trouwens ook in de prijs. Want Porsche vraagt minimaal 255.300 euro voor dit extreem speeltje. Ach, daarmee koop je wel dé Porsche die de Tesla Model S Plaid op zijn plaats zet.