Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Genesis G80: Wanneer landt hij in Europa?

Genesis komt met een nieuwe middenklasser met een zeer expressief design. Alleen, kent u dat, Genesis?

We frissen graag even uw geheugen op. Genesis was oorspronkelijk de naam van de luxemodellen van Hyundai. Zo was er een Hyundai Genesis coupé die op wel wat succes kon rekenen, en terecht ook. Sinds 2015 is Genesis echter een merk op zich geworden binnen de Hyundai-Kia familie. Vandaag bekleedt Genesis de positie van Lexus bij Toyota: de luxedochter.

Genesis-G80-2021-1280-03

We wachten nog steeds…

In 2014 konden we al een indrukwekkende limousine testrijden, toen nog de Hyundai Genesis. Niet veel later werd die de Genesis G80, een rivaal voor de Mercedes E-klasse. Hij kan bovendien zonder blikken of blozen plaatsnemen naast die Duitse concurrentie met zijn uitstekende afwerking, zijn soevereine comfort en zijn wegligging die hem op hetzelfde niveau plaatst. Alleen… met gelijkaardige motoren en uitrusting ligt de prijs van de Genesis G80 zo’n 20.000 euro lager. Zijn tekortkomingen? Geen imago en slechts één motor in de catalogus: een 3,8-liter V6 benzine. Krachtig maar ook dorstig en dus niet wat Europa zoekt. Hyundai hoopte er enkele tientallen bij ons te verkopen, maar het is niet zeker of zelfs dat bescheiden doel is bereikt. Want sindsdien heerst er radiostilte.

Genesis-G80-2018-1280-07

In 2019 kregen we dan toch te horen dat Hyundai plannen ontvouwde om Genesis uit te rollen in Europa. Het was alleen wachten op een nieuwe generatie motoren. Zelfs over hybride motoren en elektrische varianten werd gesproken. Alleen kwam er geen concrete bevestiging van een merk dat elders al drie berlines (de G80, een kleiner en een groter model) en een SUV op maat van de BMW X5 verkoopt. Vandaag komt daar nog een nieuwe lokker bij.

Zoals een Sportback

Dit is de tweede generatie van de Genesis G80. Diens uiterlijk zwaait helemaal de andere kant uit dan de eerder grijze G80 van daarvoor. Wanneer je wat van de Mercedes CLS of de Audi A7 Sportback ziet in het profiel, dan is dat vast geen toeval. De designdirecteur van Genesis is Luc Donckerwolke, de Belg die eerder actief was binnen de VW-groep (bij Lamborghini, Seat, Bentley en Audi).

Genesis-G80-2021-1280-02

Het interieur oogt bijzonder luxueus, met een hoogstaande afwerkingskwaliteit. Duidelijk op Duits niveau. Ook het rijcomfort staat op hoog niveau, met onder meer een systeem dat de weg voor de auto scant en daar de ophanging aan aanpast, zoals in een Mercedes S-klasse.

Genesis-G80-2021-1280-0a

We weten ook al welke motoren de nieuwe Genesis G80 onder de motorkap krijgt. Er komt een 2,5-liter viercilinder turbobenzine met 300 pk, er is ook een 3,5-liter V6 turbobenzine met 380 pk… en een 2,2-liter turbodiesel met 210 pk en 441 Nm. Dat klinkt allemaal al meer op maat van Europa. Een plug-in hybride zou nog beter zijn. Technologie die Hyundai allemaal al in productie heeft, dus waarschijnlijk is dat slechts een kwestie van tijd.

Rest ons dus nog één vraag: wanneer landt hij in Europa?

Genesis-G80-2021-1280-04

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer