Genesis, het luxedochtermerk van de Koreaanse constructeur Hyundai, zet de terugkeer naar het Europese continent in. Dat doet het met de GV60, een elektrische auto op het E-GMP-platform. Die basis is dezelfde als die van de twee andere Koreaanse EV’s op onze markt: de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6.
Op exacte specificaties van de versie die naar Europa komt is het nog even wachten. Wel geeft Genesis al meer details vrij over het productiemodel voor de Koreaanse markt. Daar wordt hij in drie verschillende versies verkocht, die alle drie gebruik maken van een lithiuim-ionbatterij van 77,4 kWh. De nettocapaciteit daarvan bedraagt 72,6 kWh, identiek aan dat wat de Ioniq 5 en EV6 hun ‘grote batterij’ noemen.
Die drie versies zijn in de eerste plaats een RWD-versie met elektromotor van 229 pk (168 kW) en 350 Nm, die op een volle batterij 451 kilometer ver moet geraken. Daarnaast is er nog een AWD-versie met twee elektromotoren van in totaal 314 pk (234 kW) en 605 Nm, goed voor een rijbereik van 400 kilometer. De AWD Performance-versie haalt tot slot 436 pk (320 kW) en 605 Nm uit zijn twee elektromotoren, maar die cijfers stijgen naar 490 pk (360 kW) en 700 Nm in de Boost-modus. De Performance-versie legt een rijbereik voor van 368 kilometer.
Of de Europese versie van deze 4,52 meter lange Genesis GV60 dezelfde specificaties krijgt, is nog niet duidelijk. Wel weten we al zeker dat het E-GMP-platform een boordspanning van 800 volt toelaat en daardoor aan 350 kW moet kunnen snelladen. Dankzij het zogenaamde vehicle-to-loadsysteem dat de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 ook hebben, kan deze Genesis GV60 externe apparaten (zoals batterijen van elektrische fietsen) opladen aan 3,6 kW.