Aston Martin V12 Speedster
Voor zijn jongste, erg exclusieve model volgt Aston Martin het voorbeeld van Ferrari. Na de Ferrari Monza SP krijgen we de Aston Martin V12 Speedster te zien, ook een ‘barchetta’ zonder dak en zonder voorruit. Zoals zijn naam aangeeft, beschikt hij over een V12, de 7-liter uit de DBS Superleggera met 700 pk en 753 Nm. We weten nog niet hoe veel of hoe weinig deze tot de essentie herleide Aston weegt, maar wel dat hij naar 100 km/u knalt in 3,5 seconden en een top van 300 km/u heeft. Trek dus goed uw pet over de oren en houd vooral uw mond gesloten.
De productie van de Aston Martin V12 Speedster zal slechts 88 stuks tellen, en die zijn nog niet allemaal uitverkocht. Check dus snel of u 900.000 euro in uw schuif heeft steken.
Bugatti Chiron Pur Sport
De Chiron is duidelijk volgens sommigen niet sportief genoeg. En dus mogen er 60 stuks volgens van deze meer extreme Chiron: de Pur Sport. Aan de motor verandert er niets, de W16 blijft 1.500 pk produceren. Het enige verschil is het maximale toerental, dat wordt opgetrokken van 6.700 opm naar 6.900 opm. Dit moet de 15 procent kortere versnellingsbakverhoudingen compenseren, die het vermogen brutaler naar de weg brengen. Ook het onderstel reageert levendiger dankzij een gevoelig strakkere ophanging en een herwerkte stuuroverbrenging. Ook de aerodynamica is herzien, met achteraan een spoiler van liefst 1,9 meter breed. Vooraan zorgen de luchtopeningen voor minder weerstand terwijl de koeling toch verbetert. Maakt dat van de Bugatti Chiron Pur Sport een circuitspeeltje? Aan u om daar voor 3,5 miljoen euro over te beslissen.
Bentley Bacalar
Mulliner was een carrossier die in 1959 officieel werd ingelijfd door Rolls-Royce. Bentley, dat toen ook deel uitmaakte van Rolls, zag zijn bijzondere projecten door Mulliner gerealiseerd. Vandaag wordt die oude samenwerking nieuw leven in geblazen. Op basis van de Continental cabrio heeft Mulliner deze Bacalar gerealiseerd. Op het eerste gezicht lijkt het om een wat timide poging te gaan, zeker naast het werk dat de Italiaanse carrozzeria’s als Touring of Zagato doorgaans leveren. Maar weet dat de Bacalar niet één koetswerkpaneel gemeenschappelijk heeft met de Continental. Alles is handwerk. Het interieur is eveneens aangepast. De achterbank verdwijnt en wordt vervangen door materiaal dat beter aansluit bij deze groene tijden: gerecycleerd hout uit rivieren. De Bentley Bacalar ziet zijn productie beperkt tot 12 exemplaren, die reeds allemaal verkocht zijn.
Koenigsegg Gemera
‘En we gaan nog niet naar huis’. Het is effectief vanop zijn stand in Genève, in een lege hal, dat de kleine Zweedse constructeur Koenigsegg zijn nieuwe model heeft voorgesteld. Die Gemera is om verschillende redenen bijzonder. Dit is de allereerste GT van het merk, een auto van liefst vijf meter lang en dus geen 2+2. Hij kan wel vier inzittenden in alle comfort transporteren. De Gemera krijgt ook die typische vlinderdeuren van Koenigsegg, die een vlotte instap garanderen. Maar het meest bijzondere moet nog komen. Dit is namelijk ook de eerste plug-in hybride van het merk. De Gemera combineert drie elektrische motoren (twee achteraan, één vooraan) met een 2-liter driecilindermotor. Die motor komt met de Freevalve-technologie van Koenigsegg. Hij beschikt niet over een nokkenas, de kleppen worden elektronisch gestuurd. De verbrandingsmotor op zich is al goed voor 600 pk, terwijl alle motoren samen liefst 1.700 pk en 3.500 Nm produceren. Hij heeft niet eens 2 seconden nodig om 100 km/u te halen. Koenigsegg hoopt op een productie van 300 wagens, vanaf 2022. De prijs is nog niet bekend.
McLaren 765LT
De LT – voor long tail of lange kont – is al een klassieker geworden bij McLaren. Na de 675LT – waar we nog steeds met heimwee aan denken – en de 600LT komt McLaren met de derde generatie op de proppen: de 765LT. Het recept is gebleven: je neemt in dit geval de 720S, snijdt er nog 80 kilogram uit weg, brengt de V8 biturbo van 720 pk naar 765 pk en past het onderstel en de elektronische sturing aan. Door de langere achterkant krijg je bovendien een verbeterde aerodynamica. Tot slot komen er nog carbon-elementen bij. Het resultaat: van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden en van 0 naar 200 km/u in 7,2 seconden.
McLaren zal 765 exemplaren van de 765LT produceren. De prijs is nog niet bekend.
Morgan Plus Four
De prijs voor inventiefste crisicommunicatie gaat naar Morgan. Dat kon zijn nieuwe Plus Four niet voorstellen in Genève, en beslaat hem dan maar te onthullen op de terugweg naar Engeland. Een roadtrip die je via Instagram kon volgen.
Nieuw? Waar dan? Ja, toch wel. Hij blijft er vertrouwd uitzien, maar toch is in 70 jaar Morgangeschiedenis de Plus Four nog nooit zo ingrijpend veranderd. Om te beginnen bij de naam: zeg niet meer Plus 4 maar Plus Four. Hij maakt gebruik van een nieuw aluminium onderstel, een koetswerk dat quasi overal gewijzigd is, en de toevoeging van moderne attributen als airco en stuurbekrachtiging. Hij ruilt bovendien zijn Ford viercilinder in voor een 2-liter TwinPower viercilinder van BMW. Die beschikt over 258 pk en kan worden gekoppeld aan een automaat. De Morgan Plus Four weegt nauwelijks meer dan 1.000 kilogram, wat maakt dat hij nog moeiteloos een 0 naar 100 km/u in goed 5 seconden uit zijn mouw schudt. Wie zegt dat oud en nieuw niet kunnen samengaan?
Porsche 911 Turbo S
Tot slot nog een laatste belangrijke toevoeging aan het sportieve firmament, die in Genève het licht had moeten zijn: de Porsche 911 Turbo S. Onder de motorkap vind je een flat-6 biturbo van 3,8-liter. Dat had de vorige Turbo S ook, maar dit is een volledig nieuwe motor.
Dat is ook aan de cijfers te zien. Daar waar de vorige Turbo S 580 pk en 700 Nm had, wordt die cavalerie spectaculair uitgebreid naar 650 pk en 800 Nm. Standaard krijgt hij een achttraps PDK dubbelekoppelingsbak. Die laat de Porsche 911 Turbo S toe om in 2,7 seconden 100 km/u te halen. Een top van 330 km/u is mogelijk. Hij moet uitblinken in het bochtenwerk met zijn spoor dat vooraan 4,5 centimeter breder is gemaakt. De actieve aerodynamica is verbeterd en de achterspoiler zorgt voor 15 procent meer neerwaartse druk. Tot slot is er nog een detail voor de nostalgische zielen: Porsche biedt in optie sportstoelen aan met een design dat is geïnspireerd op die van de 930, de officiële naam van de allereerste 911 Turbo uit de jaren ’80.
De Porsche 911 Turbo S coupé kost 223.099 euro, de cabrio kost 236.893 euro.