Audi A3 Sportback
Wowsie, dat is een Audi A3 die ineens wel opvalt. Dit is de vierde generatie van de Audi A3, in 1996 begonnen als een premium-model op basis van de VW Golf. Die Golf-basis blijft ook nu behouden. Maar wel opvallend: deze keer laat Audi de nieuwe A3 debuteren in vijfdeurs Sportback-vorm. Hij liet zich duidelijk inspireren door de vorige RS3. Resoluut sportiever en ronder dan zijn voorganger maakt deze nieuwe Audi A3 Sportback duidelijk dat het niet allemaal SUV’s moeten zijn. Met 4,34 meter wordt hij bovendien slechts drie centimeter langer dan de vorige A3 Sportback.
Voorlopig zien we klassieke benzine- en dieselmotoren op het menu staan. De 1,5-liter viercilinder TSI is bij de lancering de enige benzine, met 150 pk. Daarnaast is er ook een 2-liter TDI met ofwel 116 pk, ofwel 150 pk. De CO2-uitstoot zakt in het beste geval net onder 100 g/km. De 1.5 TSI krijgt in Duitsland een basisprijs van 28.900 euro. Daar staat standaard meer technologie tegenover, zoals een digitaal dashboard en touchscreen. De eerste leveringen zijn voor mei.
Cupra Formentor
Dit is de eerste Cupra die geen Seat is. De Formentor vist duidelijk in een SUV-vijvertje, maar eerder in crossover-formaat. Met een lengte van 4,45 meter speelt hij in het segment van de BMW X1 en de Mercedes GLA, om alleen maar zijn premium-concurrenten te noemen. De Cupra Formentor, genoemd naar de meeste noordelijke punt van Mallorca, krijgt een 2-liter turbobenzine met 310 pk. Er is ook een plug-in hybride met 150 pk turbobenzinemotor en een 115 pk sterke elektrische motor, samen maximaal goed voor 245 pk en 400 Nm over de vier wielen verdeeld. Met zijn 13 kWh batterijpack moet hij tot 50 kilometer ver komen op elektrische vermogen alleen. De leveringen beginnen eind 2020. Een prijs heeft hij nog niet.
Fiat 500
Dit had één van de showstoppers in Genève moeten worden: de nieuwe Fiat 500. Herkenbaar, en toch meteen anders met de motorkap die zijn lichtblokken vooraan in twee lijkt te snijden. Weinig verrassend, maar wel opnieuw stijlvol. En deze keer ook elektrisch. Fiat brengt naast de klassieke motoren ook een volledig elektrisch aangedreven versie uit: de Fiat 500E. Die krijgt een batterijpack van 42 kWh, wat hem volgens de WLTP-test een rijbereik van 320 kilometer moet geven. Daarbij houdt Fiat er ook rekening mee dat hij best thuis kan worden opgeladen, zowel aan een gewone stekker als aan een 7,4 kW wallbox. Met die laatste is hij in iets meer dan 6 uur volgeladen. Hoe lang het met een gewone stekker duurt, zegt Fiat niet. Snelladen kan ook, tot 85 kW. Dan heb je hem in 35 minuten opnieuw voor 80 procent vol. Zijn motor is 120 pk sterk. De prijs kennen we nog niet, maar Fiat stuurt signalen dat zijn prijs in de buurt van de elektrische Mini zullen liggen. Boven 30.000 euro dus.
Hyundai i20
De kleine Hyundai i20 groeit op. Chroom geeft hem meer standing aan de buitenkant, terwijl hij aan de buitenkant resoluut voor digitaal kiest. In de lengte komt er in totaal een halve centimeter bij, maar de wielbasis groeit wel met één centimeter, wat iets meer beenruimte zou moeten opleveren. De nieuwe i20 is 2,4 centimeter lager en 3 centimeter breder, wat hem meer dynamiek verschaft. De koffer kan 25 liter meer bagage aan, 351 liter in totaal voor de achterbank plat gaat. Met actieve cruise-control die rekening houdt met de navigatiegevens en rijvakcorrectie krijgt hij snufjes uit een hoger segment. De 1-liter driecilinder benzine kan een mini-hybride 48 Volt-systeem krijgen dat zijn verbruik helpt drukken. Dit is een optie bij de 100 pk en standaard bij de 120 pk. In combinatie met vier procent minder gewicht moet dit betere CO2-cijfers geven, maar die houdt Hyundai nog even voor zich.
Mercedes E-klasse facelift
De vijfde generatie van de Mercedes E-klasse is aan zijn mid-life facelift toe. Hij krijgt de neus van onder meer de vierdeurs AMG GT. Standaard krijgt hij nu full-led-koplampen, maar ook een pak nieuwe technologie. Om semi-autonoom rijden te vergemakkelijken voelt het stuur nu de aanwezigheid van de handen van de bestuurder. Voordien moest die nog af en toe een stuurbeweging maken om zijn aanwezigheid te bevestigen, dat is nu niet meer nodig. De E-klasse kan ook autonoom parkeren. Maar het belangrijkste nieuws is toch de komst van zeven (!) plug-in hybride motoren, zowel met benzine als diesel. Daarnaast komen er ook mini-hybride systemen in de E-klasse.
Skoda Octavia RS
Zoals eerder aangekondigd, brengt Skoda de sportieve RS van zijn nieuwe Octavia als plug-in hybride naar de markt. Met 245 pk en 400 Nm uit de combinatie van een 1,4-liter benzine en een 115 pk sterke elektrische motor haalt hij 100 km/u in 7,3 seconden, voor een top van 225 pk. Dat met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 30 g/km in de WLTP-cyclus… yep, de fleetsector heeft een nieuwe lievelingsknuffel. Met zijn 13 kWh batterijpack moet hij tot 60 kilometer ver komen op elektriciteit alleen. De prijs kennen we nog niet.