Al meer dan 90 jaar bouwt Mercedes beveiligde auto’s voor staatshoofden, dictators en andere belangrijke rijken der aarde. Traditiegetrouw is de S-Klasse daar het uithangbord van, de grootste limousine uit Stuttgart. Ook voor de huidige generatie is dat niet anders: op de Duitse Internationale Automobilausstellung (IAA), die dit jaar in september voor het eerst in München wordt gehouden, stelt Mercedes de S 680 Guard 4Matic voor.
Hoogste beveiligingsniveau
Dat die Guard, codetaal voor gepantserde Mercedes, geen gewone berline is, is al snel duidelijk. Vroeger werd de bestaande structuur van de S-Klasse verstevigd, maar nu trekt Mercedes voor het eerst een specifieke gepantserde structuur op waarrond een aluminium koetswerk wordt gelepeld. Dat koetswerk moet voor buitenstaanders amper weggeven dat de S-Klasse een gepantserd Guard-voertuig is. De S-Klasse Guard haalt wel beveiligingsniveau VR10, het hoogste niveau voor gepantserde passagiersvoertuigen.
Bijna alle luxe
Dat lukt dankzij glas dat uit meerdere lagen bestaat en niet splintert, een kogelbestendig koetswerk, en zelfs bescherming tegen explosieven. Daarnaast beschikt de Guard over brandblussers die automatisch worden geactiveerd, een noodcircuit voor frisse lucht en speciale runflatbanden van Michelin die zelfs met een lek nog 30 kilometer kunnen rijden. Staatshoofden en dictators hoeven gelukkig amper iets aan luxe in te boeten: alleen een schuifdak kun je op deze S 680 Guard 4Matic niet aanstippen. Maar dat is natuurlijk logisch.
Hoog gewicht... met alle gevolgen vandien
Al die bepantsering voegt natuurlijk de nodige kilo’s toe. Onder de motorkap voorziet Mercedes daarom de 6 liter grote V12, die 612 pk en 830 Nm sterk is. De 4Matic-vierwielaandrijving werd specifiek voor deze Guard-variant aangepast. De uitstoot- en verbruikscijfers zijn dan ook navenant: Mercedes geeft een WLTP-verbruik op van 19,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van maar liefst 442 g/km. Ook de catalogusprijs is niet van de poes: 457.100 euro... exclusief btw.