Geef toe: bij het zien van de foto’s denk je ook meteen aan een Amerikaanse auto, toch? Nochtans is deze AC Cobra GT Roadster zo Brits als het origineel. AC Cars is zelfs een van de oudste bestaande automerken, al wisselden de rechten op de merknaam de afgelopen decennia wel eens van eigenaar. Met de Ace verwierf AC Cars bekendheid, zeker toen een zekere Carroll Shelby begin jaren 60 vroeg of de Britten hem ook een versie konden bouwen met plaats voor een Amerikaanse V8.
Scherper en comfortabeler
Het resultaat ging de geschiedenisboeken in als de AC Cobra en werd onsterfelijk als Shelby Cobra. Vandaag, ruim 60 jaar later, brengt AC Cars de Cobra opnieuw op de markt. Niet als elektrische conversie of als continuation series, wel als reïncarnatie van het origineel. Met een gloednieuw aluminium spaceframe, koolstofvezel koetswerk en langere wielbasis, die ervoor moeten zorgen dat deze AC Cobra GT Roadster stijver, veiliger en stabieler is dan het origineel, maar ook scherper en tegelijk comfortabeler.
Historische link
En geen paniek: onder de kap huist nog steeds een V8. Die is 5,0 liter groot en 663 pk sterk, en kan naar keuze worden gekoppeld aan een manuele zesbak of tientrapsautomaat. De aandachtige lezer herkent daar de basis in die ook bij de Ford Mustang wordt gebruikt, en zo blijft de historische link met het verleden overeind. Prijskaartje van dat alles? 285.000 pond, omgerekend zo’n 322.000 euro...