Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hagerty: ‘Jaguar Mk II klimt 23 procent in waarde’

Hagerty, wereldwijd de grootste verzekeraar van oldtimers en onderzoeker van de markt, bevestigd wat al het hele jaar duidelijk was: 2019 was het jaar waarin de explosieve groei van de prijzen van oldtimers stopte. Maar er zijn uitzonderingen. Zo werd de Jaguar Mk II liefst 23% duurder.

Hagerty bevestigt dat de dalende trend weliswaar al in 2018 zichtbaar was, maar dat zowel kopers als verkopers pas in 2019 zich aanpasten aan die nieuwe realiteit. Hagerty bekeek de Britse markt. Er zijn dus wel verschillen met andere Europese markten mogelijk, maar de tendens is overal dezelfde.

200315-silv-b

Waar in 2018 een Ferrari Testarossa nog gemiddeld werd aangeboden aan 116.000 pond (136.000 euro), was dat dit jaar nog maar 129.000 euro. Lagere, meer realistische vraagprijzen leidden dan weer tot hogere verkoopprijzen. De gemiddelde Testarossa verkocht in 2018 op veiling voor 87.800 euro, in 2019 steeg dat naar 107.000 euro. Dit betekent vooral dat mensen hun vertrouwen in de oldtimermarkt behouden. Al maakt Hagerty ook duidelijk dat het segment van auto’s van meer dan 180.000 euro het echt moeilijk heeft. Daar wordt veel minder verhandeld dan vroeger.

1987-Ford-Sierra-RS500-Cosworth

Toppers

Hagerty zag dit jaar ook enkele auto’s opvallend in waarde stijgen. De Jaguar MkII (1959 – 1969) was de meest opvallende stijger. Gemiddeld werd de Inspector Morse-auto 23 procent duurder in het Verenigd Koninkrijk. Verklaringen zijn er niet, maar de MkII is wel een bijzonder fijne en makkelijke auto om rijden. Een tip: bij ons is die prijsstijgging (nog) niet doorgedrongen, en vind je nog makkelijk betaalbare MkII’s (15.000 – 20.000 euro). De Ford Sierra RS Cosworth, lang achtergebleven op zijn tijdgenoot, de BMW M3, werd dit jaar 13,7 procent duurder. Bij ons schommelen de vraagprijzen voor dit model tussen 30.000 en 40.000 euro. Tot slot, in het jaar waarin Citroën zijn eeuwfeest vierde, steeg ook de prijs van de DS21 met bijna 8 procent. Bij ons schommelen de prijzen van misschien wel de ultieme Citroën tussen 22.000 en 39.000 euro.

1988-Porsche-944-Turbo-S-front-angle-1

Floppers

Voor de Aston Martin Lagonda werd het een slecht jaar. De eerste luxelimo van Aston Martin uit de jaren ’70 zag 11 procent van zijn waarde verloren gaan. Het beperkte aanbod aan linksgestuurde exemplaren doet bij ons de prijzen uiteenlopen, maar het is vooral duidelijk dat de fragiele elektronica kopers afschrikt. Ook de Fiat Dino 2400 Spider incasseerde een verlies van 7,8 procent, al kan je met prijzen van meer dan 100.000 euro daar niet echt klagen. Net als veel Porsches zag ook de 944 Turbo zijn prijs zakken, gemiddeld met 8,7 procent. Hier is duidelijk dat de kopers weliswaar de kracht van het merk Porsche blijven appreciëren, maar tegelijk ook beseffen dat het aanbod aan auto’s gigantisch is in vergelijking met andere merken. Een 944 Turbo heb je bij ons voor gemiddeld 16.000 tot 25.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer