Passeer je met je Mercedes bij tuner Brabus, dan rij je meestal buiten met een scherper design en meer vermogen. In het geval van de elektrische Mercedes EQS ligt dat iets anders: de Brabus-nabehandeling scherpt het ontwerp wel aan, maar levert ook meer rijbereik op, zonder dat de tuner ook maar iets aan de batterij aanpast. En daar is een logische verklaring voor.
Functionele bodykit
Brabus heeft immers een naar tuningnormen discrete bodykit uit koolstofvezel uitgewerkt, inclusief spoilertje op de kofferklep. Die bodykit zorgt niet alleen voor wat extra visueel cachet, maar ook voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en efficiëntere koeling. En vooral: voor een betere luchtgeleiding.
Aangescherpt
In combinatie met de gesmede 22-duimsvelgen en de aangepaste ophanging (vooraan 15 millimeter lager, achteraan 25 millimeter lager) kan de Duitse tuner namelijk uitpakken met een aangescherpte luchtweerstandscoëfficiënt. Is de gewone Mercedes EQS met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20 namelijk al de meest aerodynamische productiewagen van het moment, dan doet Brabus naar eigen zeggen nog eens 7,2 procent beter.
Snelwegsnelheden
Exacte cijfers over het rijbereik geeft Brabus niet, maar het is natuurlijk logisch dat een lagere wrijving met de lucht minder energie vraagt om de auto voort te bewegen. En dat komt het totale rijbereik natuurlijk ten goede. Vooral tussen snelheden van 100 en 140 km/u zouden de aanpassingen aan deze Brabus EQS helemaal tot hun recht moeten komen.