En dat is drie. Na de tweedeursversie en de klassieke vierdeurs rijdt BMW de dakloze variant van de M3 en M4 voor. Binnenkort wordt het rijtje vervolledigd door de M3 Touring. Net als de vorige generatie gaat de cabriolet dus opnieuw als ‘M4’ door het leven. In tegenstelling tot de Coupé en Berline kun je die Cabrio alleen als Competition-versie bestellen én alleen met xDrive. Vierwielaandrijving dus, al is die bij de BMW M-modellen instelbaar, zodat je desgewenst ook alleen de achterwielen kunt aandrijven.
Circuitpotentieel
Onder de motorkap zit dus de bekende 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s, goed voor 510 pk en 650 Nm. Het vermogen wordt via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gesluist. Daardoor sprint deze nieuwe BMW M4 Cabrio naar 100 km/u in 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u via het M Driver’s Package. Het M Race Track Pack verhoogt dan weer het circuitpotentieel, met onder meer carbon remschijven, instelbare tractiecontrole en lichtere kuipzetels in carbon.
Kilo’s lichter
Kilo’s worden er sowieso bespaard door de overstap naar een stoffen kap. De 4 Reeks Cabrio laat het stalen wegklapbare dak van de vorige generatie achterwege, en bij deze nieuwe M4 Cabrio is dat niet anders. Volgens BMW maakt dat de hele dakconstructie niet alleen 40 procent lichter, maar de compactere plooibare kap wint ook kofferruimte: 80 liter om precies te zijn. De stoffen kap plooit volledig open of dicht in 18 seconden. Al rijdend kan dat tot 50 km/u.