Vorig jaar liet Ferrari de V6 zijn herintrede maken met de introductie van de 296 GTB. Die plug-inhybride tweezitter krijgt nu een cabrioletversie in de vorm van de 296 GTS. Die nieuwe dakloze versie maakt gebruik van dezelfde 3.0 V6 met twee turbo’s centraal achterin. Die is op zich goed voor 663 pk, maar wordt nog eens aangevuld door een elektromotor.
Meer dan 330 km/u
Die werd met behulp van Ferrari’s ervaringen in de Formule 1 ontwikkeld en zit tussen de verbrandingsmotor en versnellingsbak met dubbele koppelingen en acht verzetten. De elektromotor produceert op zijn beurt 167 pk (122 kW) en 315 Nm. Het totale vermogen van deze Ferrari 296 GTS komt daardoor op 830 pk en 740 Nm. Het spreekt dus voor zich dat de sprint naar 100 km/u amper 2,9 seconden in beslag neemt en de topsnelheid “meer dan 330 km/u” bedraagt.
Beperkt elektrisch
Een plug-inhybride, dat betekent natuurlijk dat deze Ferrari 296 GTS ook enkele kilometers zuiver elektrisch aflegt. Dat lukt inderdaad, maar de batterij heeft een capaciteit van 7,45 kWh, dus dat elektrische rijbereik is met 25 kilometer al bij al beperkt. Het elektrische vermogen dient natuurlijk vooral om de prestaties een duwtje in de rug te geven.
Dakloos in 14 seconden
Voor de rest maakt deze Ferrari 296 GTS net als de GTB gebruik van actieve aerodynamica (onder meer in de achterspoiler) voor meer neerwaartse druk bij hoge snelheden, terwijl er op vlak van luchtgeleiding en –koeling nauwelijks toegevingen werden gedaan vergeleken met de gesloten versie. De hele dakconstructie plooit in zowat 14 seconden open of dicht, en voegt in totaal amper 70 kilogram toe aan het gewicht.
Assetto Fiorano
Tot slot geven de Italianen nog mee dat er ook van deze 296 GTS een Assetto Fiorano-versie te bestellen valt. Die zet de prestaties op circuit scherper dankzij een aangepaste ophanging, enkele weggeschaafde kilo’s door het gebruik van koolstofvezel, een aangepaste voorbumper die nog meer neerwaartse druk oplevert, en plakkeriger Michelin-rubber.