Net als de A3 is ook deze S3 aan zijn vierde generatie toe. Vergeleken met zijn voorganger krijgt hij een lichte vermogensboost. Onder de motorkap huist nog steeds een 2.0-viercilinder TFSI, maar die produceert voortaan 310 pk en 400 Nm, in plaats van 300 pk en 380 Nm voordien. Zoals gebruikelijk bij Audi gaat dat vermogen naar de vier wielen.
In combinatie met een S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten schieten beide modellen naar 100 km/u in 4,8 seconden. Het Duitse gentlemen’s agreement bestaat voor de S3 Sportback en S3 Berline nog steeds: de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Sportief-agressief
De al behoorlijk sportief getekende A3 krijgt als S3 nog meer dynamische looks, met een agressievere voorkant, de traditionele aluminium spiegelkappen en een diffusor met vier uitlaatpijpen achteraan – twee aan weerszijden. Binnenin noteren we nieuwe sportzetels, die standaard bekleed zijn met materiaal dat van gerecycleerde pet-flessen wordt gemaakt, een afgeplat sportstuur en inzetstukken uit aluminium of koolstofvezel.
De S3 Sportback en Berline krijgen net als de krachtigere versies van de burgerlijke A3 Sportback en Berline een meerarmige achteras in plaats van een torsieas achteraan. De standaard sportophanging van de S3 is 15 millimeter lager dan die van de A3, een adaptieve ophanging is optioneel. De velgen krijgen tot slot een formaat van 18 duim mee; wie bijbetaalt kan kiezen voor 19-duimsvelgen.
Prijzen
Begin oktober worden de eerste exemplaren van de nieuwe Audi S3 Sportback en S3 Berline in de showrooms verwacht. Ze krijgen een prijs mee van 47.500 euro (Sportback) en 48.600 euro (Berline). Intussen traditiegetrouw is er een beperkte “Edition One”-reeks, die een opvallend gele (Sportback) of rode (Berline) koetswerkkleur combineert met zwarte accenten en 19-duimsvelgen.