In 2002 bracht Honda de Jazz terug naar Europa in een nieuwe gedaante. Geen kleine driedeurs hatchback meer, zoals alles stadswagens toen, maar een compacte vijfdeurs. Klein vanbuiten, groots vanbinnen. En met een handige achterbank waarvan je ook het zitkussen kon rechtop stellen. Hij is nooit uitgegroeid tot een bestseller, maar wij hebben hem steeds gezien als een bijzonder handige toevoeging aan zijn segment. Een SUV zonder SUV te zijn.
Beetje Picasso
Al die kwaliteiten behoudt Honda in de nieuwe Jazz, die tegen de zomer van 2020 op de markt komt. We krijgen nog geen info over de afmetingen, we zien alleen dat Honda de klassieke Jazz-kwaliteiten in een modern jasje gestoken heeft. In profiel heeft hij zelfs wat van de allereerste Citroën Picasso. De slimme achterbank blijft behouden, terwijl vooraan Honda werk gemaakt heeft van dunne raamstijlen om optimaal uitzicht te garanderen. In stadsverkeer bijzonder belangrijk.
Hybride
Het grote nieuws van Honda dit jaar is natuurlijk de lancering van de ‘e’, de kleine elektrische stadswagen. Maar die is natuurlijk een stuk duurder en minder praktisch dan deze Honda Jazz. Die zal vertrouwen op een klassiek motorenpallet, al belooft Honda ook hier hybride varianten om het verbruik te drukken. Waarschijnlijk zal het daarbij zowel om mini-hybrides gaan die even een elektrische boost geven, als klassieke hybrides met een beperkt elektrisch rijbereik.
In het interieur zien we een 9-duim aanraakscherm om de multimedia te beheren, en een digitaal dashboard. Het tweespaaks stuur geeft een erg verzorgde indruk. Honda belooft vooraan ook stoelen met een verbeterde lendensteun. Prijzen hebben we nog niet.