Micromobiliteit is hot en ook Hyundai wil een stukje van de koek. Tijdens het “autosalon” van India heeft het Zuid-Koreaanse merk de E3W en E4W voorgesteld, twee elektrische microcars die nog het meest lijken op de in die regio populaire tuktuk.
Moderne interpretatie
Hoewel het momenteel nog over conceptmodellen gaat, heeft Hyundai daadwerkelijk de intenties om beide modellen in productie te nemen. De E3W (“Electric 3 Wheeler”) mikt daarbij op personenvervoer, terwijl de E4W (“Electric 4 Wheeler”) zijn pijlen richt op goederenvervoer.
Visueel brengt Hyundai vooral een futuristische visie op de tuktuk, met strakke lijnen en een industriële look. Heel charmant ogen beide voertuigen daardoor niet, maar Hyundai countert door te zeggen dat de vorm van de cabine een betere zichtbaarheid en meer veiligheid voor zwakke weggebruikers garandeert, terwijl de vorm van de rest van de carrosserie meer ruimte binnenin geeft.
Merk trouwens op dat beide modellen beschikken over led-panelen voor- en achteraan waarop teksten kunnen geafficheerd worden. Net zoals een échte tuktuk hebben de E3W en E4W geen rond autostuur, maar wel een stuur van een bromfiets.
King EV Max
Hyundai ontwikkelt dit duo trouwens niet helemaal zelf, want het gaat in zee met TWS Motors, één van de grootste producenten van tweewielers ter wereld die vooral opereert in India. Dat merk heeft al een elektrische tuktuk in zijn portfolio, de TVS King EV Max. Die gebruikt een elektromotor van 14 pk op de achteras en weet tot 179 km ver te geraken dankzij zijn accu van amper 9.2 kWh.
Welke aandrijflijn er onder de E3W en E4W zit is niet door Hyundai gespecificeerd, al is het niet onrealistisch dat het merk zijn eigen systeem ontwikkelt voor beide modellen. Binnenkort ook in onze Europese steden/ badplaatsen? het zou zo wel eens kunnen!