De Koreanen hebben nog maar net de derde generatie van hun i20 laten zien, of daar is de versie voor krachtpatsers al. Na de i30 N heeft Hyundai nu dus een tweede hot hatch klaar: de i20 N.
Opgepompt
Onder de kap van deze compacte B-segmenter zit een benzinemotor van 1,6 liter groot, die 204 pk en 275 Nm koppel produceert. Dankzij het pluimgewicht van de i20 (1.190 kilogram) zorgt dit turboblokje ervoor dat de hot hatch 100 km/u haalt in 6,7 seconden en doorgaat tot 230 km/u.
Die cavalerie wordt getemd door een manuele versnellingsbak met zes verzetten, die standaard voorzien is van launch control en automatisch tussengas. Optioneel kan de i20 N worden voorzien van een mechanisch sperdifferentieel zodat de voorwielen de zowat 200 pk de baas kunnen.
WRC-looks
De nieuwe i20 ziet er van nature al sportief uit, maar deze N-versie gaat nog een stapje verder. Hij krijgt een specifieke voorbumper met groot zwart radiatorrooster, rode accenten op de flanken en een spoiler op de achterklep.
Binnenin zien we de sportieve accenten van de i30 N opduiken, zoals het specifieke stuur, dat voortaan de startknop een plaats geeft, en een verchroomde versnellingspook. Sportzetels en blauwe accenten maken het plaatje af. De nieuwe i20 N komt vanaf volgende lente spelen met onder meer de Ford Fiesta ST.