Met 8 jaar op de teller is de Hyundai i30 stilaan een kranig oudje aan het worden. Al blijft hij voor het Zuid-Koreaanse merk populair genoeg om ‘m in leven te houden. Na een grotere facelift in 2020, is het nu tijd voor een subtielere bijpuntsessie.
“Lichtjes” aangepast
Hyundai houdt de update voor de hatchback, fastback en break alvast bescheiden. Zo krijgt de grille een minder polariserende invulling en krijgen de lichten een nieuw signatuur. Vooraan zijn er voortaan standaard LED-koplampen. Samen met nieuwe velgdesigns en maar liefst 7 (!) nieuwe koetswerkkleuren heb je de nieuwigheden gehad.
Toch als we het enkel over de buitenkant hebben. Want binnenin voegt Hyundai vooral meer standaarduitrusting toe. De instapper krijgt voortaan een 4.2-duims LCD-scherm in de instrumentencluster, hogere uitvoeringen krijgen een digitaal scherm. Daarnaast vallen er drie USB-C-poorten te rapen in het interieur. Zodat iedereen met gemak zijn smartphone kan opladen.
Extra veiligheid
De facelift komt er trouwens niet toevallig, want Hyundai moest sowieso de i30 in regelgeving zetten met strengere EU-wetten die vanaf deze zomer in voege treden. Daardoor krijgt de i30 vanaf de basis ook meteen meer veiligheidsuitrustingen. Dan hebben we het niet zozeer over de parkeersensoren voor en achter, maar wel over een actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie, snelheidswaarschuwing en een noodremfunctie die ook voetgangers en fietsers herkent.
Het gros van het budget ging dan ook naar het opwaarderen van die snufjes, want onder de kap voert Hyundai geen veranderingen door. Hoewel het merk alle koetswerktypes in productie houdt (hatchback, fastback en break), heeft het eerder al laten weten dat de i30 N van de (Europese) markt verdwijnt.