Dit moet een record zijn: de Hyundai Ioniq zette pas in de zomer van vorig jaar band op Europese bodem en wordt nu al verwend op een ingrijpende technologische update. Daarbij pakken de Koreanen niet alleen het accupakket aan, maar worden ook de schokdempers en de koeling van de batterijen onder handen genomen.
Gedeelde accu
Om precies te zijn wordt de grootste batterij die je in de Ioniq 5 kan krijgen voortaan nog een beetje groter. Zo vind je momenteel een accupakket van 72,6 kWh netto onder de vloer van de topversies, goed voor een rijbereik van maximaal 481 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Die capaciteit wordt binnenkort opgetrokken naar 77,4 kWh netto, al geeft de constructeur nog niet prijs wat het effect op de actieradius zal zijn. Helemaal verrassend is deze aanpassing niet, want de technisch gelijkaardige Kia EV6 beschikt al langer over die batterij. De Hyundai krijgt trouwens ook de efficiëntere koeling die met dat grotere accupakket samengaat mee, waardoor de auto ook vlotter moet kunnen snelladen.
Demping naar keuze
Daar houden de Koreanen het trouwens niet bij, want ook een ander kwaaltje van de Ioniq 5 wordt meteen uit de wereld geholpen. Zo werd er wel eens geklaagd over de afstelling van het onderstel, en daarom monteert Hyundai voortaan adaptieve schokdempers onder zijn EV. Of je die standaard mee krijgt, dan wel bij moet betalen voor de optie, is nog niet helemaal duidelijk. We weten het binnen een paar maanden, want rond het midden van dit jaar moet de vernieuwde Ioniq 5 bij de dealers staan.