Enkele jaren geleden was de Hyundai Ioniq het hybride/elektrische alternatief voor de Toyota Prius, maar intussen hebben de Koreanen meer gedaan met de Ioniq-naam. Die staat nu symbool voor een volledig elektrisch gamma, waarvan de Ioniq 5 vorig jaar de spits mocht afbijten. In juli komt daar een tweede model bij, de Ioniq 6. Daar krijgen we nu het design al van te zien.
Functioneel ontwerp
Die Ioniq 6 wordt duidelijk geen moderne interpretatie van een Hyundai-klassieker, zoals de Ioniq 5 heel wat knipogen naar de Hyundai Pony integreerde. Volgens de Koreanen is de Ioniq 6 een electrified streamliner, oftwel een EV met een zo laag mogelijke luchtweerstand. Vandaar het ietwat gekke, bolle ontwerp met de lage neus en lang uitlopende achterkant. Die is functioneel, want samen met actieve luchtgeleiding en digitale achteruitkijkspiegels – een optie – haalt deze Ioniq 6 een uiterst lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21. Daarmee doet de Koreaan beter dan pakweg een Porsche Taycan of Tesla Model 3.
Maximale binnenruimte
Onderhuids rust deze Ioniq 6 op het E-GMP-platform van Hyundai en Kia, dat de designers toelaat om de interieurruimte maximaal te benutten. Het levert niet alleen heel wat ruimte op voor de passagiers vooraan en achteraan, maar ook een vlakke vloer voor de voeten. Het dashboard krijgt een digitale instrumentencluster van 12 duim en een infotainmentscherm van dezelfde grootte, die net als in de Ioniq 5 in mekaar lijken over te lopen. Eveneens van de Ioniq 5 overgenomen: het gebruik van gerecycleerde en ecologische materialen in het interieur.
De grote première van deze Ioniq 6 is gepland voor deze maand juli. Dan krijgen we meteen ook alle technische specificaties te weten.