Voor Hyundai gaat het natuurlijk niet om het eerste dochtermerk. Genesis is sinds eind 2015 immers het luxemerk van de Zuid-Koreaanse constructeur, en stamt af van een luxemodel dat als Hyundai Genesis door het leven ging. Bij het nieuwe EV-dochtermerk loopt de geschiedenis opvallend gelijkaardig. In 2016 kwam Hyundai op de markt met de Ioniq, een auto die met drie verschillende aandrijflijnen beschikbaar was: een plug-inhybride, een niet-oplaadbare full hybrid (zoals de Toyota Prius) en een volledig elektrische versie. Later zou de Niro, van zustermerk Kia, dezelfde oefening maken.
Cijfermodellen
Ioniq wordt nu de naam van Hyundai’s elektrische dochtermerk, en heeft voorlopig al drie modellen op de planning staan. Net als bij Volkswagens elektrische ID-familie en bij Polestar worden ze aangeduid met een cijfer. Het eerste model, de Ioniq 5, wordt een crossover en wordt in 2021 verwacht. De Ioniq 5 zal gebaseerd zijn op het conceptmodel “45”, dat Hyundai in 2019 op het salon van Frankfurt liet zien.
In 2022 volgt de Ioniq 6, een berline die gebaseerd is op het “Prophecy”-conceptmodel, en begin 2024 de Ioniq 7, een ruime SUV. Alle Ioniq-modellen krijgen hetzelfde platform, dat E-GMP wordt gedoopt (Electric Global Modular Platform) en dat snelladen en een ruim rijbereik moet toelaten. Dat platform moet ook optimaal gebruik maken van de binnenruimte in de Ioniq-modellen en een hoog aanbod aan connectiviteit toelaten.
Ambitie
Tegen 2025 wil de Hyundai Motor Group 1 miljoen elektrische auto’s verkopen en een marktaandeel van 10 procent bezitten in dat segment. Op die manier moet de Zuid-Koreaanse groep ‘s werelds derde grootste constructeur van milieuvriendelijke voertuigen worden.