Het opzet van de test was simpel: op een afgesloten circuit, de Lausitzring in Duitsland, werd een stedelijke verkeerssituatie gesimuleerd, met spitsuur, verkeerslichten, zone 30 en bebouwde kom. Drie exemplaren van de Hyundai Kona Electric werden op het circuit losgelaten en mochten rijden tot ze stilvielen.
Dat gebeurde pas na respectievelijk 1.018, 1.024 en 1.026 kilometer, terwijl het WLTP-rijbereik dat Hyundai zelf opgeeft op 484 kilometer ligt. De hypermiletest is natuurlijk geen test die overeenkomt met een realistisch scenario, temeer omdat in alle drie de auto’s airco en infotainment werden uitgeschakeld. Toch is het een indrukwekkende prestatie, die aangeeft dat een elektrische auto in stadsverkeer bijzonder zuinig kan zijn.
De hypermiletest duurde in totaal drie dagen. In totaal werd er 36 keer van chauffeur gewisseld en werd er een gemiddelde snelheid van 29 tot 31 km/u gehaald. Hyundai beklemtoont dat de auto’s niet verplicht waren airco en infotainment uit te schakelen. De dagrijverlichting bleef wel branden, en ook de banden waren dezelfde als die waarmee de Kona Electric uit de fabriek rolt.