Je gelooft nooit wat een genstertje kan doen, aldus Bart Peeters. In het geval van Hyundai moeten we echter over de Inster spreken, een nieuwe compacte EV die het regelrecht wil opnemen tegen de Dacia Spring.
Casper met stekker
Een complete verrassing is deze Inster niet. In 2021 haalde Hyundai internationaal het doek van de Casper op benzine en toen was het al duidelijk dat die een elektrische afgeleide zou krijgen die ook naar Europa komt. Waar ze in Korea blijven spreken over de Casper Electric, kleven ze hier dus de badge “Inster” achterop, een amalgaam van de termen "intiem" en "innovatief".
Los van de naam zal de Inster een elektrische auto uit het A-segment worden. Daar kennen we ook al inzendingen zoals de Dacia Spring en Fiat 500 (en destijds ook de VW e-UP! en Renault Twingo Electric). Met zijn crossover-looks wil de Inster klanten verleiden om overstag te gaan.
Tot 355 km range
Al zijn de looks niet het enige verkooppunt. Huyndai wil namelijk nieuwe standaarden zetten op vlak van reikwijdte, technologie, veiligheid en opnieuw definiëren wat klanten kunnen verwachten in het compacte segment.
Wat dat in mensentaal wil zeggen? Dat de Inster niet onder hoeft te doen qua tech voor zijn grotere broertjes. Dat wordt ook al duidelijk al je naar de vooropgestelde range gaat kijken. Hyundai spreekt namelijk over een range tot 355 km. Helemaal niet slecht voor een compact elektrokarretje! Dit jaar zou de Inster in het straatbeeld moeten verschijnen. Waardoor een onthulling zonder twijfel nakende is.