Hyundai stelt de opvolger van de Nexo voor. De nieuwkomer draagt nog steeds dezelfde naam, en blijft trouw aan het basisidee: het verder ontwikkelen van waterstoftechnologie. In tegenstelling tot de vorige generatie, is deze Nexo visueel een stuk opvallender.
Stijlvolle verschijning
Waar de vorige versie eruitzag als een vrij anonieme crossover, kiest de nieuwe Nexo voor een veel uitgesprokener stijl. Hij is gebaseerd op de Initium-conceptcar dat eerder werd voorgesteld op het Autosalon van Brussel, en oogt als een restomod van een jaren ’80-crossover.
Binnenin staat technologie centraal. Op een volledig horizontaal dashboard prijken twee grote schermen van 12,3 inch én een head-updisplay van 12 inch. Hyundai benadrukt ook de hoogwaardige afwerking, om zo meer mensen te overtuigen van waterstofmobiliteit.
700 km in 5 minuten
Wat is een waterstofauto eigenlijk? Wel, in de Nexo vinden we Hyundai’s nieuwste generatie “FCEV”-systeem. Het gaat om een elektromotor met 201 pk (350 Nm), gevoed door een kleine batterij van slechts 2,64 kWh. Geen zorgen: die batterij wordt voortdurend opgeladen door een brandstofcel die elektriciteit opwekt met behulp van drie waterstoftanks. Samen kunnen die 6,69 kg waterstof opslaan. Goed voor een rijbereik van 700 km. Daarenboven heb je die tanks in amper 5 minuten terug bijgevuld!