Als donderslag bij heldere hemel kwam Hyundai met de N-reeks op de proppen in 2017. De i30 N sloeg meteen in als een bom en zette de heerschappij van de Volkswagen Golf GTI onder druk. Ook de daaropvolgende i20 N en Kona N wisten hoge ogen te werpen. Tot nu, want Hyundai Europa heeft besloten alle N-modellen met verbrandingsmotor vroegtijdig op pensioen te sturen.
Gevalletje CO2?
Jep, dat las je goed, tegen de tijd dat je dit hebt gelezen, is het hoogstwaarschijnlijk over-and-out voor i20 N, i30 N en Kona N. De Zuid-Koreaanse fabrikant bevestigde alvast het nieuws tegenover Duitse media.
De reden waarom Hyundai deze beslissing neemt is niet geheel duidelijk, want de N-modellen stelden niet teleur qua verkoop. Er is een kans dat met het in voege treden van nieuwe veiligheidsvereisten in Europa vanaf deze zomer de investeringsprijs te hoog is. Dat, of Hyundai wil simpelweg zijn CO2-doelstelling halen in Europa.
Ioniq 5 N neemt fakkel over
Niet dat Hyundai daardoor zonder N-product komt te staan, want zopas werd nog maar het doek gehaald van de Ioniq 5 N. Dat is echter wel eentje van een compleet ander kaliber. Met zijn 650 pk sterke elektromotoren en sprint van 3,4 seconden is dit eerder een elektrische hyper-crossover. Het kostprijsje van net geen 80.000 euro ligt dan ook gevoelig hoger dan wat je neer moest leggen voor zijn broers met benzinemotor.
Hoewel Hyundai N door gaat zonder benzinemotoren in Europa, wil dat niet zeggen dat je er geen meer op de kop kan tikken. Want hier op Autoscout kan je toch nog lekker een i30 N op de kop tikken. Niet twijfelen, doen!