Wie vanaf vandaag in Noorwegen een nieuwe Hyundai bestelt, kan alleen nog uit emissievrije modellen kiezen. Geen i20, i30 of Kona N meer, maar alleen nog de Kona Electric, Ioniq 5 en Ioniq 6. Of de Hyundai Nexo natuurlijk, het model dat weliswaar waterstof tankt maar nog steeds een elektromotor gebruikt en dus eveneens emissievrij is. Er staat wel nog een Tucson Plug-in Hybrid in de Noorse catalogus, maar die krijgt nu de stempel ‘uitgaand model’.
Emissievrij vanaf 2025
De beslissing van het Koreaanse merk om in Noorwegen alleen nog modellen zonder uitstoot te verkopen, kadert in de Noorse doelstelling om vanaf 2025 alleen nog emissievrije nieuwe auto’s te verkopen. Dat klinkt op het eerste gezicht ambitieus, maar het Scandinavische land promoot al jaren elektrische auto’s en auto’s op waterstof via allerlei fiscale voordelen, vrijstellingen op tolwegen en veerboten, enzovoort. Tegelijk worden auto’s met een verbrandingsmotor zwaarder belast.
Contradictorisch genoeg kan de begroting van de Noorse overheid zich de royale fiscale voordelen veroorloven door onder meer olie-inkomsten, dankzij de olievoorraden in de Noordzee. Maar het promotiebeleid heeft geloond: in 2020 werden er voor het eerst meer nieuwe elektrische auto’s verkocht dan auto’s met verbrandingsmotor.
Snelle verdubbeling
Vandaag is zowat 80 procent van de nieuw verkochte auto’s emissievrij. Van het totale Noorse wagenpark is dat 20 procent, maar dat aantal is op minder dan drie jaar tijd verdubbeld. De Noorse EV-vereniging Norsk Elbil schat dat emissievrije auto’s in minder dan twee jaar 30 procent van het totale wagenpark zullen uitmaken. In de Noorse hoofdstad Oslo is dat met 33,2 procent nu al het geval. In Finnmark, in het uiterste noorden van Noorwegen, bedraagt het aantal emissievrije auto’s nog maar 4,7 procent, zo becijferde Bloomberg.