In 2018 lanceerde Hyundai haar 4de generatie Santa Fe. Die generatie moet na amper 2 jaar al de fakkel doorgeven aan een compleet nieuwe generatie. Zelfs naar Zuid-Koreaanse normen is dat extreem snel. Toch is het niet toevallig dat generatie 5 nu al het toneel mag betreden, want Hyundai speelt knijtersnel in op de trend van elektrificatie.
Rolmodel
Met hybrides, EV’s, plug-ins en waterstofwagens geeft Hyundai namelijk openlijk te kennen dat het klaar is voor de auto van morgen. De vierde generatie Santa Fe, die stond echter op een platform dat geen enkele vorm van elektrificatie toeliet. Wou de Santa Fe dan ook in het plaatje van Hyundai passen, dan moesten de Zuid-Koreanen grondig te werk gaan.
En grondig werk, dat verdient de Santa Fe. Het is namelijk deze “Fé” die Hyundai in 2000 liet doorbreken in Europa. Door riant veel SUV-ruimte te bieden aan een modaal prijskaartje. De vijfde generatie volgt qua dimensies alvast deze stelregel. Met riante proporties gekoppeld aan een uitgesproken design. De grille is dan ook op z’n minst… euhm… interessant.
Kwaliteitskuur
Nu goed, je kan deze Hyundai alvast niet meer betichten van plagiaat. Idem voor de binnenzijde. Want verdomd, wat ziet dat dashboard er indrukwekkend uit. Met stijlkenmerken die het overneemt van waterstofbroer Nexo en een algemene zweem van luxe. De instrumentencluster pal voor de neus, die mag ook digitaal.
Rest nog één belangrijke vraag natuurlijk: Wat zit er nu onder de kap? Wel, dat houdt Hyundai nog even… onder de kap! Het is te zeggen, de Zuid-Koreanen laten weten dat er een hybride- én plug-inhbyridemotor naar deze Santa Fe komt. In welke hoedanigheid? Dat zal Hyundai pas dit najaar vertellen, wanneer de vijfde generatie Santa Fe onze markt betreedt.