De Koreaanse constructeur had al een paar teaserfoto’s de wereld in gestuurd van de Bayon, een nieuwe compacte SUV die de inspiratie voor zijn naam haalt bij de Franse stad Bayonne. Nu mag eindelijk het doek van de B-segmenter, en krijgen we hem in vol ornaat te zien. Daarbij vallen meteen de lichtblokken op, zowel vooraan als achteraan. Vooraan halen ze hun inspiratie bij de Kona, achteraan duikt de ledstrook op de kofferklep op die de achterlichten met elkaar verbindt en die tegenwoordig bij heel wat merken mode is. In profiel springt de oplopende gordellijn dan weer in het oog, net als de forse C-stijl.
Haasje-over
In totaal is deze Hyundai Bayon 4,18 meter lang, en daarmee nipt langer dan de Kona. De wielbasis van 2,58 meter is dan weer een fractie korter, terwijl de Bayon met een kofferruimte van 411 liter dan weer de bovenhand neemt van de Kona. Ook in het interieur moet deze nieuwe Bayon ruimer zijn.
Dat interieur is trouwens behoorlijk digitaal, met een instrumentenpaneel van 10,25 duim en een infotainmentscherm van dezelfde grootte. Apple CarPlay en Android Auto zijn draadloos als je kiest voor de versie met kleiner scherm van 8 duim, en het Bluelink-systeem zorgt voor verdere smartphone-integratie. Zo kun je bijvoorbeeld het adres van een afspraak in je smartphone rechtstreeks doorgeven aan je navigatiesysteem. Ook de rijhulp is op peil, met adaptieve cruisecontrol met rijstrookhulp, allerhande waarschuwingen bij het parkeren, manoeuvreren of afdraaien, en een waarschuwing om je kinderen of huisdieren op de achterbank niet te vergeten als je uitstapt.
Atmosferische instapper
Het motoraanbod blijft al bij al bescheiden. De instapmotor is een atmosferische 1.2 MPi-viercilinder van 84 pk, gekoppeld aan een manuele vijfbak. Daarboven krijgt de Hyundai Bayon een 1.0 T-GDi-driecilinder turbobenzine. Die is 100 pk sterk en gekoppeld aan een manuele zesbak of DCT7-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De 1.0 T-GDi is er ook als milde hybride met 48-voltcircuit, combineerbaar met een intelligente manuele zesbak (die de motor sneller loskoppelt van de transmissie) en met DCT7.