De kleinste Volvo die je tegenwoordig kan kopen? Dat is de elektrische EX30. Waardoor hij op koffervlak zijn meerdere moet herkennen aan de grotere EX40 en EC40. Het kleintje slaat nu terug met een unieke opstelling. Maak kennis met de EX30 Cargo!
Lichte vracht
De EX30 Cargo zet een trend verder die enkele jaren in stilte uitdoofde. Namelijk het ombouwen van kleine stadswagentjes naar bestelbusjes. Opel deed het met zijn Corsa, Ford met de Fiesta en noem ze maar op. Ook deze EX30 volgt het receptuur van zijn spirituele voorgangers. Waarbij de achterbank plaats moet ruimen voor een verlengde koffer. De ramen van de achterste deurtjes blijven evenwel staan en worden niet vervangen door plaatwerk.
Het resultaat is dan wel een Volvo EX30 met amper twee zitplaatsen, de koffer is een stuk groter geworden. Over een exact volume wordt niet gesproken, al geeft Volvo mee dat er genoeg plaats is voor kleine gereedschappen en materiaal. Waardoor deze EX30 kan gezien worden als een rijdend magazijn voor zelfstandigen die vaak werken in stedelijke omgevingen.
Addertje onder het gras
Als je dan nog weet dat Volvo amper 2.238,34 euro vraagt voor de ombouw, dan lijkt het feestje helemaal compleet! Loop echter nog niet meteen naar de lokale Volvo-dealer. Want er hangt een oranje getint addertje onder het gras. Deze ombouw werd namelijk ontwikkeld door Volvo Nederland om tegemoet te komen aan de volgend jaar stijgende verkeersbelasting voor bestelwagens met verbrandingsmotor.
Dit is dus een lokaal omgebouwde auto voor een lokaal probleem, want in de rest van Europa blijven LCV’s met verbrandingsmotor grotendeels buiten het vizier van de regering. Waardoor er vooralsnog geen plannen zijn om deze EX30 Cargo ook buiten Nederland aan te bieden. Zonde?