De Europese inschrijvingscijfers van 2021 zijn binnen, en die vertonen een evolutie die we ook zonder dat bewijs waarschijnlijk al durven voorspellen hadden. Zo blijft de auto met enkel een traditionele verbrandingsmotor veruit het populairst, maar krijgt die steeds vaker concurrentie van hybrides en zuiver elektrische exemplaren. Vooral de dieselmotor krijgt het daarin hoe langer hoe harder te verduren. Dat blijkt uit de cijfers van de ACEA, Europa’s federatie voor automobielfabrikanten.
Mild- en full hybrids
Vorig jaar gingen er over de hele EU namelijk 50,9 procent minder dieselwagens over de toonbank dan in 2020, waarmee de zelfontbrander zakt naar een totaal marktaandeel van 19,6 procent. Dat is exact hetzelfde getal als de zelfopladende hybridewagen voor zijn rekening neemt, waarmee die wel 60,5 procent populairder wordt dan het jaar voordien. Zo zijn de dieselwagen en de zelfopladende hybride nu precies even populair in Europa, al hoort daar wel één kanttekening bij. Zo rekent de ACEA ook milde hybrides tot die categorie terwijl die doorgaans maar over een heel beperkte elektrificatie beschikken.
En de stekkers?
We krijgen echter meteen uitsluitsel in het debat tussen diesel en hybride wanneer we er de cijfers van de plug-inhybrides bijrekenen. Die vertoonden vorig jaar de sterkste stijging van alle aandrijvingstypes: zo werden er 70,7 procent meer stekkerhybrides ingeschreven. Het totale marktaandeel komt daardoor op 8,9 procent te staan, en wanneer je daar de cijfers van de zelfopladende hybrides bij optelt overtreffen die het aandeel van de dieselwagen met gemak. Opvallend is wel dat ondanks de grote toename aan plug-inhybrides, de zuiver elektrische auto nog steeds sterker vertegenwoordigd is. Die stegen 63,1 procent ten opzichte van 2020 en stranden op een totaal van 9,1 procent. De benzinewagen blijft echter de koning met een marktaandeel van precies 40 procent.