Hoe kwam de eerste Ibiza tot stand?
Alejandro Mesonero: ‘In 1984 stond Seat op een kruispunt. De relatie met Fiat was beëindigd, en we moesten dus helemaal zelf een nieuwe auto ontwikkelen. Wel konden we nog het onderstel van de Fiat Ritmo gebruiken. Die diende zowel voor de Ronda als voor de eerste Ibiza. Dat bleek een goede keuze, want de Ibiza speelde een segment lager dan de Ritmo. Hij was breed en had een lange wielbasis, maar korte overhangen. Dat geeft hem een krachtige pose, die ook nu nog overeind blijft.’
‘Voor het design hebben we Giugiaro gevraagd, want Seat had toen nog geen designafdeling. Hij kwam met een simpel en elegant design. Vernieuwend ook, de Ibiza doet het zonder C-dakstijl achteraan. De kofferklep neemt die functie over. De lijnen zijn strak en horizontaal, terwijl de licht gewelfde wielkasten het brede spoor duidelijk maken. Ook vandaag ziet hij er nog elegant en sportief uit, niet?’
We hebben hem lang niet meer gezien, maar hij roep herinneringen op aan een fijne auto.
‘Je kan zien dat we intussen zijn opgeschoten. Maar de eerste Ibiza heeft zijn schoonheid behouden, en dat dankt hij aan zijn eenvoud. Ik houd enorm zijn eerlijkheid en eenvoud, de basis van het Ibiza-DNA. De tweede Ibiza kwam ook Giugiaro en bouwde verder op de eerste generatie. De derde generatie bracht een echte revolutie. Deze Ibiza was het eerste wapenfeit bij ons van Walter de Silva. Ik heb nog met hem meegewerkt aan de Ibiza.. Op dat moment was er beslist om de proporties te behouden, maar om een zachtere designtaal te hanteren. Toen hebben we ook de dubbele lijnen geïntroduceerd boven de wielkasten. Dit was een enorme stap voorwaarts. De Ibiza werd ineens een model dat internationaal aansprak. Op dat moment was het imago van de Ibiza krachtiger dan dat van Seat.’
De tweede generatie Ibiza bracht ons de Cupra’s en de Evo’s, en een nieuw soort publiek. Seat lijkt daar intussen van teruggekeerd. Waarom?
‘We zijn nog sportief, maar op een meer volwassen manier. Het is een feit dat die Ibiza ons sportief op de kaart gezet heeft. Maar hij bracht ook een belangrijke kwaliteitssprong. Bij de eerste Ibiza was de tijdsdruk te hoog en was de kwaliteit niet bepaald zijn sterkste punt. Daarin bracht de tweede generatie Ibiza een keerpunt. Hij was ook de eerste waarbij we opteerden voor een familiaal gezicht dat voor alle modellen gold. Wanneer je een kleine constructeur bent zoals wij, is het belangrijk dat al je auto’s tot dezelfde familie lijken te behoren wanneer je ze op straat ziet. Met deze generatie sloop er ook meer sensualiteit in het design.’
‘De vierde generatie Ibiza, ontworpen onder Luc Donckerwolke, was bedoeld als een mini-Leon. Maar ik vind dat hij veel meer dan dat geworden is. Moderner, en hij draagt meer spanning in zich. De volgende Ibiza zal waarschijnlijk meer afwijken van de volgende Leon.’
Hoezo?
‘De auto’s zullen nog duidelijk tot dezelfde familie behoren. Maar ze zullen verschillende broertjes zijn: de oudere en de jongere. Met de Ibiza in de rol van ‘little bad boy’ van de familie. Hij moet nog opgroeien en is wilder en egoïstischer. Hij moet meer ‘grr’ uitstralen. Zo heb ik het toch tegen onze designers uitgelegd. Dit is de kleine broer die net iets van zijn grote broer gebroken heeft, en zich nu snel achter papa verstopt.’
‘Dit is een bijzonder moeilijk segment geworden omwille van de grote concurrentie. Er zijn ook steeds meer singles die single blijven. Vroeger was de Ibiza vooral op jongeren gericht, nu is dat een meer diverse groep. Jouw auto moet heel die groep kunnen aanspreken. Dat is tegenwoordig de kunst.’