Onder de vorige CEO, Stefan Jacoby, lag de lijn vast. Volvo, dat zijn de 40’,s, 60’s en 70’s en de XC’s. Meer niet. Is die visie gewijzigd sinds zijn vertrek?
AV: ‘Eigenlijk niet. We verkopen nu 420.000 auto’s per jaar en willen groeien naar 800.000 stuks. Maar zelfs dan nog blijven we een kleine speler, een ‘boutique merk’. Dus moeten we heel goed kiezen waar we aanwezig willen zijn. In de hoofdsegmenten zien we nog groeimogelijkheden en daar willen we dus aanwezig zijn. SUV’s blijven zeker een groeiende trend. Een kleine SUV behoort wel tot een van onze meest dringende portfolio-ambities.’
Onder de XC 60 dan?
AV: ‘Ja.’
Betekent dit dat de V40 Cross Country zijn werk niet goed doet?
AV: ‘Er is op termijn zeker plaats voor een echte SUV, een XC 40. Daar werken we op dit moment aan. Het platform staat nog niet vast, maar het lijkt me zo goed als zeker dat we daarvoor het V40-platform zullen gebruiken.’
Maar met deze prachtige Concept Coupé hebt u blijkbaar dan weer geen productieplannen?
AV: ‘Die zijn er inderdaad niet, maar zeg nooit nooit. (lacht)’
Van de XC 90 is lang gezegd dat Volvo geen opvolger zou maken. Nu komt die er toch. Vanwaar die ommezwaai?
AV: ‘Wij willen nog meer in het premium segment aanwezig te zijn, maar dan op onze Zweedse manier: zonder arrogantie. In Europa ligt het misschien anders, maar we willen groeien op de Amerikaanse en op de Chinese markt en dan is een XC 90 niet weg te denken. Elk merk heeft een flagship nodig om het imago omhoog te trekken.’
Hoever staat u intussen met de elektrische C30?
AV: ‘Wij willen een leidende rol spelen in de ontwikkeling van de elektrische auto. Daarom blijft deze C30 bij ons een belangrijk concept. Maar momenteel zien we toch vooral een trend in de hybrides. Onze V60 plug-in hybrid is een enorm succes. Zo lang het rijbereik van de batterijen er niet is en de prijs hoog blijft, is de plug-in hybride volgens ons de ideale oplossing. We gaan van onze hybride V60 dit jaar rond de 8.000 stuks verkopen. Daarmee zijn we volgens mij nummer 1 in Europa. Ik geloof hard dat op lange termijn de volledig elektrische auto het antwoord is, maar op korte termijn mikken we vooral op hybride.’
Tegenwoordig lijkt Volvo alles zelf te willen ontwikkelen: eigen platform, eigen motoren. En dat net op een moment waar alle andere merken deals sluiten met elkaar om kosten te besparen. Is dat financieel nog wel haalbaar?
AV: ‘Toch wel. Wij hebben de voorbije jaren wel onze geldschieters gehad, maar we gedragen ons als een bedrijf dat onafhankelijk wil zijn van zijn eigenaar. We gaan er nu van uit dat we op eigen benen moeten kunnen staan. De nieuwe, kleinere motoren zijn daar een eerste bewijs van. Maar dit sluit niet uit dat we voor bijkomende platformen of motoren kijken of we partnerships kunnen afsluiten. Als klein merk kan je niet alles in eigen huis ontwikkelen. Maar wij vonden het wel belangrijk dat we onze eigen motoren en chassis hebben. Dit tonen we in Frankfurt voor het eerst, daarom is de Concept Coupé hier zo’n beetje ons paradepaard.’
Wat is voor u eigenlijk een Volvo?
AV: ‘Een Volvo is vooral een statement. In tegenstelling tot de grote volumemarkt heb je de premiumspelers maar weinig keuze naast de grote Duitse merken. Wij spelen daar een aparte rol in. Wij zijn de wagen die je koopt wanneer je een veilige familiewagen wil kopen. Ons imago is overal in de wereld hetzelfde. Volvo is een merk dat de mensen centraal stelt. Dat merk je ook bij ons in de bedrijfscultuur. Wij hebben duizenden technologiefreaks in onze rangen, maar de eerste vraag die bij Volvo steeds gesteld wordt is altijd: wat betekent dit voor de mensen. Iedereen doet zo hard zijn best in onze branche om verschillend te zijn. Weinigen doen dat zo goed als Volvo.’
Klik hier voor alle nieuws over het merk Volvo
Klik hier en zoek uw occasie Volvo tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Volvo, en een selectie van tweedehandse Volvo’s.