Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Bart Mampaey – Belgisch BMW-team in DTM

BMW maakt het komende seizoen zijn grote comeback in de DTM en daarin speelt het Mechelse RBM een cruciale rol. We peilden naar de stand van zaken bij teambaas Bart Mampaey.

Het aftellen naar het nieuwe DTM-seizoen is bij BMW al geruime tijd begonnen. Na een afwezigheid van bijna 20 jaar bindt het Beierse merk opnieuw de strijd aan met Mercedes en Audi in de meest vooraanstaande toerwagenserie in Europa. Opmerkelijk is dat in dit BMW-offensief de Belgische inbreng erg groot is. RBM is niet alleen één van de drie officiële teams naast Schnitzer en RMG, maar stond ook in voor de ontwikkeling van de nieuwe racewagen.

Bart, in 2011 zagen we RBM niet in actie, maar dat betekende natuurlijk niet dat je team werkloos was. Wat voerden jullie uit?

We raceten inderdaad niet in 2011 na het stopzetten van de officiële deelname van BMW in het WTCC. Maar desondanks hadden we het erg druk. We begonnen het jaar met twee ontwikkelingsprogramma’s. Een eerste in het WTCC, waar voortaan met een turbomotor werd gereden en het een hele klus was om de 3 Serie naar de nieuwe specificaties om te bouwen. Daarnaast werkten we aan de ontwikkeling van de Z4 GT3 en bouwden daarvan ook vier exemplaren. Eens die opdracht volbracht, startten we begin mei met het DTM-programma. Onze mensen namen de opbouw van de eerste M3 voor hun rekening, waarop meteen het testwerk begon. In augustus begonnen we dan de andere voertuigen te bouwen en er vonden vervolgens nog meer testen plaats tot 1 september, de datum waarop de ‘test ban’ in de DTM ingaat en nog slechts een beperkt aantal dagen gereden mag worden. Nu staan nog enkele officiële testdagen op de kalender voor de eerste race in Hockenheim op 29 april.

Betekent dit dat de spanning stijgt in de BMW-clan?

Natuurlijk! Maar eigenlijk staan we al van half vorig jaar onder hoogspanning. Het was een heel intens jaar, omdat alles vrij snel moest gaan en we veel werk hadden, omdat we volledig vanaf nul moesten beginnen. Maar goed, dat zijn we gewoon, omdat die stress nu eenmaal bij autosport hoort.

Ik veronderstel dat BMW bij zijn comeback geen figurantenrol wil spelen. Wat zijn de ambities en verwachtingen?

BMW wil meteen competitief zijn en zich onmiddellijk met de concurrentie kunnen meten. Concrete doelstellingen, zoals minstens een zege of een titel, zijn daarop niet geplakt, maar een aanloopjaar is zeker niet gepland.”

Hoe schat jezelf de kansen van de BMW M3 in tegenover de eveneens nieuwe Audi A5 en Mercedes C Coupé?

Momenteel is dat nog moeilijk te bepalen. We zullen meer weten op 1 maart wanneer de homologaties voor de nieuwe wagens bekend worden.

Zijn er in de DTM dan nog grote verschillen tussen de wagens, sinds er vele onderdelen, zoals remmen en transmissies, gemeenschappelijk zijn?

Toch wel, omdat de motor en de aerodynamica nog steeds per auto verschillen en een belangrijke prestatiefactor zijn. Verder wordt het verschil vooral gemaakt met de setup. Want ook al zijn de dempers standaard, toch blijft de fijnafstelling van de ophanging cruciaal om de banden optimaal te laten functioneren.

Niet alleen de wagen is nieuw voor jullie, ook het race format is onbekend. Al geoefend op pitstops?

Uiteraard. Dat was ook nodig, want de laatste keer dat het team pitstops moest uitvoeren was in 1999. Daarom hebben we het raceverloop en de pistopsprocedure grondig geanalyseerd om ook in dit nummer geen steken te laten vallen.

Wat de piloten betreft is er continuïteit met Andy Priaulx en Augusto Farfus, die al bij RBM in het WTCC reden. Heb je aangedrongen om dit duo in jouw auto’s te krijgen?

Neen, dat was de keuze van BMW Motorsport, dat zes sterke rijders selecteerde. Uiteraard ben ik niet ontevreden met Andy en Augusto, met wie ik al eerdere positieve ervaringen heb.

Stond er geen Belgische piloot op je verlanglijstje?

Er werd me geen verlanglijstje gevraagd... BMW heeft zes piloten plus een reserverijder geëngageerd om de zes M3’s te besturen en daarvan zijn er mij twee toegewezen. Mocht daar een Belg hebben tussen gezeten, had me dat natuurlijk extra plezier gedaan. Bij mijn weten hebben trouwens geen landgenoten gesolliciteerd voor deze zitjes. Misschien omdat buiten Vanina Ickx niemand ervaring heeft in deze serie.

RBM had steeds een stevige Belgische verankering. Blijft dat zo nu jullie vooral actief zijn bij onze oosterburen?

Toch wel. We blijven in Mechelen bij Juma BMW gevestigd en van onze 29 werknemers zijn er 20 landgenoten. Hier wordt nog steeds dus vooral Nederlands in de kantine gesproken.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer