Wat zou een gezonde groei zijn voor Jaguar? Ooit heeft Ford 200.000 Jaguars als minimum vooropgesteld. Wat is voor u de juiste groei?
“We zijn de afgelopen jaren van 250.000 Jaguars en Land Rovers gegroeid naar bijna 500.000. We verwachten de volgende vijf jaar nog een groei voor beide merken, zowel in de luxe-SUV’s en in elektrische voertuigen. Daarom hebben we ons daar ook op toegelegd. Maar precieze verkoopsverwachtingen geven we niet vrij.”
Knaagt de F-Pace dan niet aan Land Roververkoop?
“Ik denk het niet. Het aantal SUV’s vandaag de dag maakt duidelijk dat we met meer dan een modeverschijnsel te maken hebben. De markt groeit nog steeds sneller dan we gepland hebben, wereldwijd zelfs. We merken dat veel van onze nieuwe klanten van andere merken overkomen, het is dus geen kannibalisering binnen onze eigen merken. Maar we moeten met Jaguar ook kunnen groeien, en dit is de beste manier. Veel kopers komen van andere merken over”
Land Rover verkoopt nu al een hele tijd beter dan Jaguar. Moet daar verandering in komen?
“We hebben de afgelopen jaar proportioneel meer geïnvesteerd in nieuwe Land Roverproducten. Maar natuurlijk moet ook Jaguar vooruit, en ook daar moet een zekere return (verkoop, red) tegenover de investeringen staan. We zien dat ook stilaan in de cijfers gebeuren. Vorig jaar verkochten we wereldwijd 80.000 Jaguars tegenover 400.000 Land Rover. Met XE en de vernieuwde XF afgelopen jaar en de F-Pace die er nu aankomt, zouden we natuurlijk graag willen zien dat de verkoopcijfers van Jaguar er gevoelig op vooruitgaan. Meer dan dat Land Rover er op vooruitgaat, liefst.”
Maakt u zich zorgen om de crisis in China?
“Ik heb vijf jaar in China gewerkt en gewoond en heb het aan aan den lijve meegemaakt wat er gebeurt in een markt van die omvang. Het spreekt vanzelf dat je af en toe te maken krijgt met een tegenslag, maar China zit volgens mij nog lang niet op zijn piek hoor. Nu is China goed voor 20 miljoen verkochte auto’s per jaar, dat kan nog makkelijk naar 30 miljoen op middellange termijn. Maar je moet wel weten dat er af en toe een terugval zal opduiken. Een terugval op de Chinese markt kan echter op dit moment repercussies in de hele wereld geven, zoals we net nog gezien hebben”
Hoe beveiligt u Jaguar en Land Rover daartegen?
“We moeten een goed gebalanceerde portefeuille hebben. Op dit moment gaat 23 procent van onze productie naar Europa en 19 procent naar de VS. China is ook goed voor 19 procent, maar zal op termijn voor ons en voor alle andere constructeurs de grootste markt worden. Het aantal auto’s per duizend inwoners ligt er nu nog steeds ontzettend laag, dus er zijn nog veel mogelijkheden.”
Hoe belangrijk zijn XE en XF in Europa en ziet u dat veranderen?
“We hebben ze beide nog maar net gelanceerd. De XE is ons basisaanbod en nog volop in ontwikkeling. Toch neemt hij al een mooi deel van de markt voor zijn rekening. Niet op hetzelfde niveau als de Duitse concurrenten, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd. Onze eigenaar Tata heeft daarom ook een langetermijnvisie, met investeringsplannen voor producten op lange termijn. Ook onze concurrenten hebben 30 tot 40 jaar aan de weg getimmerd voor ze stonden waar ze nu staan. De XE en de XF moeten vechten voor een plaatsje onder de zon, voor de F-Pace zal dat wellicht toch iets anders liggen.”
Hoezo?
“De F-Pace moet een ‘sweet spot’ bij nieuwe klanten raken. Hij kan de perceptie veranderen die mensen hebben van Jaguar. Voor ons liggen hier kansen. Maar we weten dat zoiets tijd vraagt. Daarom investeren we in marketing en in ride&drive evenementen om mensen achter het stuur van onze auto’s te krijgen. Mensen tonen interesse in ons erfgoed, en dat heeft zowel positieve als negatieve gevolgen. Niet iedereen heeft het juiste beeld van wat Jaguar nu is. We moeten tonen dat Jaguar een merk is dat evolueert en dat willen we via die evenementen bereiken waar we zwaar op willen inzetten.”
Wat is uw identiteit ten opzichte van de Duitse concurrenten?
“Voor Land Rover gaat het duidelijk om 4x4’s die boven de concurrentie uitsteken. Jaguar is een merk dat op prestaties gericht is, Brits en we bouwen voort op de designkenmerken van de auto’s die ons groot gemaakt hebben in de seventies, zoals de E-Type. Die evolueren in moderne varianten zoals de F-Type. We zijn anders dan de Duitse concurrenten.”
Wat is er nog op komst?
“We doen voort op dezelfde manier als we de afgelopen jaren gedaan hebben. Met veel investeringen in het product dus. Ratan Tata heeft ooit gezegd dat hij met Jaguar en Land Rover twee kroonjuwelen gekocht heeft die hun glans wat verloren waren. Die glans moeten ze terugkrijgen, heeft hij zich tot doel gesteld. Dat gaat tijd kosten, maar dat is waar we mee bezig zijn.”
Terwijl de Duitsers intussen steeds maar nieuwe producten lanceren. Gaat u dat ook doen?
“We willen geen kopieën maken, maar kiezen voor onze eigen niches. We zullen niet het productieniveau halen van onze Duitse concurrenten, maar we willen wel substantieel meer auto’s verkopen. Betekent dat nog bijkomende modellen? Ongetwijfeld wel.”