Rucigaj, een Sloveen, is nog jong en nog op klassieke wijze gek van auto’s. Zelf heeft hij net een oude Jaguar XJR gekocht, en vrouwlief heeft een vroege Mazda MX-5 in de garage. “Ik ben zelf nogal ‘into’ oldtimers. Maar algemeen zien we dat jongeren een grote band hebben met vintage spullen, horloges en dergelijke. Dat schept mogelijkheden.”
Wat dat betreft: mag ik u dit voorstel laten zien van de Porsche Club of America. Dit is volgens hen een interessant voorstel om jongeren een leuke, interessante elektrische auto aan te bieden: een moderne elektrische variant op de 914 van weleer, de 914E. Wat is uw mening hierover?
(lacht) “Ik mag hier eigenlijk niet veel over zeggen. Het spreekt voor zich dat we continu met toekomstideeën bezig zijn, en dat dit een piste is waar we aandachtig naar kijken. Voor designers is dit een droom: een lage sportauto met centraal geplaatste motor. De 914 was een bijzondere Porsche. Een nieuwe versie zou dus én het vintage-aspect mee hebben én de moderne technologie incorporeren. We moeten niet ontkennen dat de jongere generatie zijn voeling verliest met de auto’s van nu, die een consumptieproduct geworden zijn. We moeten hun hart terug sneller doen slaan voor auto’s.”
Betekent dit geen SUV’s meer?
“We hebben nu elektrische auto’s gemaakt voor de oudere, welgestelde generatie. Zij zijn vragende partij voor SUV’s, die hebben ze gekregen. Maar de jongere generatie wil ook elektrisch rijden. Alleen, zij kunnen zich geen auto’s permitteren van 40.000 euro en meer. Die vraag moeten we nu invullen. We merken ook dat die generatie geen interesse vertoont in SUV’s. We hebben er alle belang bij dat de auto’s voor die jongere generatie aantrekkelijk is en fun uitstraalt, zodat die generatie zou willen kopen.”
Wordt die generatie nog wel auto-eigenaar?
“Dat is inderdaad hard aan het veranderen. Maar ik denk dat wanneer je iets zou doen als die elektrische Porsche 914, dit wel zou aanslaan bij die generatie.”
Dit zou misschien ook verandering brengen in de elektrische auto’s van nu, waar niemand lijkt wakker te liggen van hun verbruik?
“Dat is een deel van de uitdaging. In tegenstelling tot wat je zou denken, liggen we weldegelijk wakker van het gewicht van de huidige generatie elektrische auto’s. Moest je binnen de bestaande SUV-vormen nog eens een batterijpack van 700 kilogram toevoegen, dan zouden we boven 3 ton uitstijgen en kon je ze niet eens meer personenwagens noemen. We gaan de komende vijf jaar nog een hele evolutie van de elektrische auto doormaken. Kijk wat we met de gsm’s hebben meegemaakt. Iets meer dan tien jaar geleden zat je hier met zo’n logge bak waar een hoorn met een draad aan hing. Kijk eens waar we nu staan (tikt op iPhone). Met de elektrische auto zitten we nu ook nog in dat ‘Motorola-tijdperk’. Alleen ben ik er zeker van dat de evolutie nog veel sneller zal gaan. Binnen vijf jaar zullen we al een enorme evolutie hebben doorgemaakt. Zo heeft de Porsche Taycan het mogelijk gemaakt dat de passagiers niet langer bovenop het batterijpack zitten, maar is er een uitsparing gemaakt. Hierdoor gaat de hoogte van de auto omlaag, wat het makkelijker maakt om elektrische modellen te ontwerpen die geen SUV’s zijn.”
Geeft de elektrische auto meer vrijheid aan de designer?
“Dat hangt vooral van de regelgeving af. De elektrische auto heeft geen groot radiatorrooster nodig vooraan, dus dat schenkt mogelijkheden. Met onze PB18 Concept hebben we al laten zien wat de mogelijkheden zijn, en zou je bijvoorbeeld vooraan de weg kunnen laten zien aan de inzittenden. Dat is helemaal nieuw. Maar de klassieke veiligheidsregels voor de bescherming van voetgangers leggen ons normen op rond de hoogte van de motorkap en de plaatsing van de lichten waar we moeilijk omheen kunnen. Het is dus een kwestie van geven en nemen.”