Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Eric Bana – De Hulk is een petrolhead

Hollywood filmster is maar èèn van de petjes die acteur Eric Bana draagt. In de lange rij acteurs/petrolheads als Steve McQueen of Rowan Atkinson, neemt hij een bijzondere plaats in. Dat dankt hij aan zijn auto, een Ford Falcon XB Coupé uit 1974.

Hij noemt hem ‚the Beast’ en draaide er de gelijknamige documentaire over. Eric Bana is geen doordeweekse Hollywoodacteur. Hij speelt net zo graag in kleine onafhankelijke producties als in grote blockbusters. Maar wanneer hij niet bezig is de Hulk te spelen, of een krijger, of een minnaar op weg naar de uitgang, kan je hem in zijn garage in Melbourne vinden waar hij liefdevol motoren ontmantelt en opnieuw reconstrueert.

Komiek

Bana is in Australië geboren en opgegroeid, als zoon van een Kroatische vader en een Duitse moeder. Zijn echte naam is Banadinovich. Hij dook al vlug op in het entertainmentcircuit als komiek, maar kreeg bekendheid als ‚ernstige acteur’ met Chopper. Een reputatie die hem naar Hollywood bracht, al blijft hij zijn roots trouw in Melbourne, waar hij met zijn familie woont. Wegblijven uit Los Angeles heeft volgens hem weinig invloed gehad op het verloop carrière.

‚Ik denk het niet. En eigenlijk, zelfs moest het zo zijn, het zou me nog weinig kunnen schelen’, zegt hij. ‚Ik houd van mijn het leven dat ik met mijn vrouw en kinderen leid in Melbourne. Dat is thuis voor mij. Tegenwoordig zit je ook zo online in een meeting.’

Knutselaar

Hij is nu 17 jaar getrouwd met Rebecca Gleeson, een voormalige promotor van tv-programma’s. Wanneer Bana niet op scène staat is hij ofwel bezig met zijn beide kinderen Klaus (15) en Sophia (12), ofwel is hij aan het ‚prutsen’ aan een autoproject.

‚Was het niet acteur, ik was vast racepiloot geworden. Of tenminste: ik zou dat toch geprobeerd hebben’, stelt hij. ‚En moest het mislukt zijn achter het stuur, dan zou ik wel ingenieur geprobeerd hebben.’

Jammer genoeg ontbreekt het hem tegenwoordig aan tijd om zijn passie volop te beleven. ‚Ik heb minder kunnen racen dan ik zou willen’, zegt hij. Dan denken we meteen aan 2007, waar hij in de Targa Tasmania de schrik van zijn leven beleefde. De rally verloopt op gewone wegen, en wel: Bana en zijn Beast lieten het asfalt onverwachts voor wat het was om een te gezellige ontmoeting met het landschap na te streven. Zoals gedocumenteerd in de knappe docu ‚Love the Beast’.

‚De auto en wij zelf waren er bijna aan. We knalden recht op een boom. Eigenlijk hebben mij co-piloot en ik toen bijzonder veel geluk gehad dat we daar zonder schram zijn uitgekropen. Ik heb gelijkaardige ongevallen al veel slechter weten aflopen.’ Bana schudt het hoofd als hij er aan terugdenkt.

Het ongeval heeft weinig gedaan om zijn enthousiasme te temperen, want hij liet de verfilming van Love the Beast gewoon doorlopen. ‚Dat is uiteindelijk èèn van mijn beste herinneringen ooit geworden, op mijn eindresultaat na dan. Ik kan er nog steeds niet bij dat die crash mij is overkomen, maar het is nu eenmaal een deel van racen. Uiteindelijk is ook dat een kwestie van de knop om te draaien en snel uit te kijken naar de volgende race.’

Bathurst

Als eender welke petrolhead is Bana ook nu bezig met de volgende uitdaging. ‚Ik hoop om samen met ex-F1-piloot Mark Webber de 12 Uren van Bathurst te kunnen rijden. De race is beroemd bij ons, en ik zou dolgraag samen met Mark rijden.’

Voor zijn alledaags transport kiest Bana voor ‚een saaie 4x4’, maar het is duidelijk dat hij met zijn gedachten bij krachtige motoren zit. ‚Het spijt, maar dat krijg ik gewoon niet uit mijn systeem.’

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer