Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Interview Ben Collins – The Stig geeft rijles

Acht jaar lang was hij het best bewaarde geheim ter wereld. Gehuld in een wit racepak en een donkere helm, dreef Ben Collins testwagens tot het uiterste voor Top Gear. Hij was The Stig.

Zijn identiteit is intussen onthuld, waardoor hij terug moest naar zijn oude job: racen en stuntrijden voor films. Ben Collins heeft net een boek uit waarin hij rijtips geeft. ‚How to drive’. Het waren moeilijke jaren voor Ben Collins. Van zodra hij klaar was met het najagen van die laatste  tiende van een seconde en beroemde koppen leerde driften, moest hij alles in het werk stellen opdat niemand Ben Collins zou linken aan de man in het witte pak. Zelfs binnen de BBC wist nauwelijks iemand wie The Stig was. ‚Alleen mijn directe baas en één van de jonge producers van Top Gear waren op de hoogte.’ Een onhoudbare situatie en gaandeweg kregen meer mensen het grootste geheim ter wereld te horen. ‚Tsja, mijn vrouw moest uiteindelijk op de hoogte worden gebracht, en enkele dichte vrienden.’ Tegen 2010 ‚wisten zo’n 130 mensen dat ik The Stig was, een onhoudbare situatie. De BBC heeft mijn identiteit toen gelekt naar het tijdschrift The Radio Times, die het meteen afdrukten. Het begin van het einde voor mijn rol als The Stig.’

James Bond

Collins, die zelf Perry McCarthy was opgevolgd als eerste ‚zwarte’ Stig, is nu terug aan de slag in het stuntmilieu. James Bond doet al die stunts achter het stuur niet zelf. Maar eens buiten de set of buiten de muren van het circuit, rijdt hij zelf naar de geest van de wet, zo zegt Collins. In het boek ‚How to Drive’ legt hij uit hoe we best op de openbare weg rijden, en daarbij begint hij zelfs met de absolute basistechnieken. ‚Nog te veel mensen beseffen niet hoe je eigenlijk een bocht moet nemen, dat je moet zorgen dat je in een rechte lijn remt, dat je zacht moet draaien aan het stuur, dat je het gaspedaal in stappen indrukt. Dat veel van de technieken die we in racewagens gebruiken, ook goed zijn voor het alledaagse rijden.’

Provoceren

Stuntrijden vergt vaak het tegenovergestelde, geeft hij toe. ‚Je doet bewust het omgekeerde van wat je moet doen om veilig te rijden en provoceert de auto bewust. Het is spelen en het dient alleen voor het witte doek. Dat moet je altijd goed beseffen: stuntrijden gebeurt in een afgesloten en gecontroleerde omgeving.’

Collins is vader van drie kinderen. ‚Dat maakt dat je je heel bewust bent van de mogelijke gevaren wanneer je kinderen op straat kruist met de auto.’ Je altijd bewust zijn dat er iets kan gebeuren, is één van zijn lessen.

Te veel snelheidsregels

‚Maar er zijn nog andere aspecten van verkeersonveiligheid, en één daarvan is jammer genoeg de overheid. ‚Het landschap is soms bezaaid met wegwijzers en verkeersborden. Er zijn te veel verschillende snelheidslimieten, te veel flitscamera’s. Dat maakt dat je aandacht te vaak afgeleid is, waardoor je minder acht slaat op diegene die je in het oog zou moeten houden: fietsers en voetgangers. We kijken te veel naar het volgende snelheidsbord, flitscamera’s en drempels. Vooral dat je op één weg het ene moment 50 mag, het volgende 90 en dan weer 70 is een absolute nachtmerrie. Grote zones 30 zijn volgens mij een absolute nachtmerrie voor de verkeersveiligheid.’

Collins geeft toe dat moest hij zijn eigen boek kunnen lezen hebben op 18 jaar ‚ik waarschijnlijk een auto of twee minder in de gracht had geparkeerd.’ Nu, bijna twintig jaar later, baart vooral de toenemende technologie hem zorgen. De idee dat Europese bestuurders puristen zijn die het beste uit hun auto halen, verwijst hij naar de prullenmand. Rijden verloopt veel meer volgens automatismen. ‚De auto’s nu zijn op dat vlak een echte nachtmerrie, omdat ze de bestuurder weg houden van het rijgevoel. Je hebt nu al stuurinrichtingen die geen enkele mechanische verbinding meer hebben met de wielen. Er is ABS, ESP, verkeersinfsormatie, lampjes die aan je spiegel opflikkeren om je te waarschuwen dat er iets gebeurt achter jouw wagen. Niets moet je nog zelf doen.’

Computers rijden

Collins, een racer pur sang, gelooft dat al die snufjes je vooral afleiden van de basis: het verkeer in de gaten houden. De gedachte aan auto’s die autonoom rijden is ‚belachelijk. Je kan de controle van een rijdend voertuig niet overlaten aan een computer, toch zeker niet wanneer er nog andere menselijke interactie is.’

‚How To Drive: The Ultimate Guide

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer