“Het SUV-offensief hebben we nu gehad, tijd om de klassieke sedan opnieuw uit te vinden.” In Europa lijkt 2017 wel het jaar van de Franse merken geworden, met mooie cijfers voor zowel Peugeot als Renault. Wat is de verklaring?
Jean-Philippe Imparato: “Ik ga geen uitspraken doen in naam van mijn collega’s, maar wat Peugeot betreft zien we dat enkele sleutelelementen bij elkaar gekomen zijn. In 2017 hadden we voor het eerst een volledig verkoopsjaar voor zowel 3008 als 5008. Maar er is meer. De komst van 3008 en 5008 heeft ook positieve gevolgen gehad op de rest van ons gamma. Ik heb nog nooit zoveel 2008’s verkocht als in 2017. 208 heeft eind 2017 extreem goed verkocht. Die auto is intussen 4 of 5 jaar oud, en doet het nu ineens bijzonder goed. Hoe dat komt? De klant weet het hele Peugeot-gamma duidelijk beter naar waarde te schatten. We zien dat de klanten vaker de duurdere uitrustingsniveaus vragen. 3008 telt zo voor 72 procent bestellingen met het duurdere derde uitrustingsniveau. En dat beginnen we ook in de rest van ons gamma vast te stellen. Nog slechts vijf procent van onze verkoop betreft het instapmodel. 35 procent is het tweede niveau, en al de rest zijn de duurdere niveaus 3 en 4.
Wat maakt dat de instapprijs voor u niet meer van groot belang is?
“Wanneer wij een gesprek aanknopen met een potentiële klant, dan is de prijs nooit het eerste item. De waarde van de auto’s die we verkopen is steeds duidelijker geworden voor iedereen. Onze klanten weten nu al veel beter wat een Peugeot waard is, en vooral wat hij later waard zal zijn wanneer ze hem zelf terug willen verkopen. Ik weiger daarom om ‘vergiftigde cadeaus’ uit te delen aan mijn klanten: hen het gevoel geven dat ze nu een goede zaak doen, om hen vlak daarna te moeten uitleggen waarom de auto die ze net gekocht hebben minder waard zal zijn op de tweedehandsmarkt. Wij schrijven nu aan een verhaal dat al 210 jaar duurt bij Peugeot, en ik wil daar gerust nog een jaar of 100 bij doen. Kortetermijnacties, daar heb ik niets aan.”
Wanneer we naar de Europese verkoopcijfers kijken, zien we dat Peugeot nog een goede 100.000 auto’s achterop loopt bij Renault. Kan die kloof volgens u worden gedicht?
“Dat is niet mijn objectief. Zo werk ik niet. Renault is niet mijn hoofdconcurrent en dus ook niet mijn hoofddoel. Bij ons zijn er geen kunstgrepen om aan het einde van de maand de cijfers nog wat op te leuken. Geen toxische praktijken, geen praktijken die op termijn de inruilwaarde in het gedrang kan brengen.”
508 zit in een moeilijk segment. Heeft die nog veel toekomst bij Peugeot?
“Oh ja, maar niet op de traditionele wijze. De vraag voor Peugeot is dus niet: komt er nog een opvolger voor de 508, want die kunnen we eenvoudig met een ja beantwoorden. We hebben net ons SUV-offensief achter de rug, nu is het tijd om de berline opnieuw uit te vinden. In de komende weken zal onze visie op het D-segment duidelijk worden. Ik wil daar nu alleen over zeggen dat dit bij ons kort staat voor: beleef vooral plezier aan uw auto, wij zorgen voor de TCO (total cost of ownership).”
Komen er op korte termijn nog meer SUV’s bij Peugeot, zoals we dat bij Opel zien?
“2008, 3008 en 5008 zijn nu klaar. Die job is afgerond. ‘Back to sedan’, is nu de boodschap bij Peugeot. Wanneer de wereldmarkt SUV’s vraagt, moet je die bieden. Maar voor ons is het aanbod nu klaar. Elk jaar brengen we een nieuw model, maar in die strategie moet mijn hele gamma kunnen volgen.”