Met de B6 Venator Concept geeft Spyker opnieuw een teken van leven, na een eerder marginaal bestaan en het debacle met Saab. Met het geplande nieuwe model, gaan ook nieuwe ambities gepaard.
AS24: Hoeveel wagens wil u jaarlijks verkopen en waar?
John Walton: ‘De belangrijkste afzetmarkten voor sportwagens blijven nog steeds de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Europa. Engeland beleeft een moeilijke periode, wat Europa dus voor ons van groot belang maakt. We hopen daar groeimarkten aan toe te kunnen voegen. Voor onze toekomstige groei is het belangrijk dat we in Rusland aanwezig zijn, als je ziet hoeveel Audi’s, Bentleys en Porsches daar nu al aan de man worden gebracht. Vanaf 2014 hopen we 500 auto’s per jaar te verkopen wereldwijd.
Hoe en waar gaat u die auto’s produceren?
‘We kondigen binnenkort aan waar we deze auto zullen produceren. De Aileron C8 maken we in Nederland, in Zeewolde, in Spykers spirituele thuis. Er is een kans dat we daar blijven, maar de economische omstandigheden spelen natuurlijk een belangrijke rol bij de keuzes die we moeten maken. We spreken momenteel met bekende namen die allemaal graag met ons willen samenwerken.’
Tot voor kort draaide Spyker het ene verliesjaar na het andere. Hoe wil u dat veranderen?
‘Door meer volume te draaien. Dat geeft ons meer speelruimte. Maar het is natuurlijk altijd een kwestie van overleven, en dat is wat we tot nu toe gedaan hebben. In zeer moeilijke omstandigheden, mag ik wel zeggen. Wij zijn hier nog, dat kunnen vele andere vandaag niet zeggen. Met 500 auto’s per jaar hebben we marge. Ideaal wil ik ons exclusieve karakter kunnen behouden. Dan wil ik 500 orders hebben en slechts 499 auto’s bouwen. Winst moet ons ook toelaten te investeren in nieuwe modellen.’
Welke modellen zijn dat dan?
‘We doen door met de Aileron. Daarvan gaan we er vijftig maken in de komende 12 maanden. Daarnaast willen we volgend jaar de Venator in productie hebben. Daarvan willen we er het eerste jaar 500 van verkopen. Zelfs met minder zijn we dan nog winstgevend, en dan kunnen we verder groeien. De markt is hersteld van 2009, al blijft er wel nog een weg af te leggen. Bovendien hebben we ook vele goede concurrenten. Er zijn niet veel sukkels in dit deel van de markt, iedereen heeft kwaliteit te bieden.’
En een SUV-model?
‘Die hebben we zes jaar geleden (Spyker D12 Peking to Paris, red) getoond. Hij ligt op onze tekenplank. We willen hem commercialiseren, alleen zal dat niet voor het einde van 2015 lukken. We willen zelf onze auto’s door onze eigen mensen kunnen laten ontwikkelen. Er is duidelijk een markt voor luxe-SUV’s. Ik denk dat maar weinig merken daarin kunnen slagen. Wat Porsche gedaan heeft met de Cayenne, is fenomenaal. Ik zie voor ons een rol weggelegd bij Cayenneklanten die dat gehad hebben en nog een trapje hogerop willen. Daar willen wij staan en luxe-SUV’s maken op dezelfde manier waarop wij luxe-sportwagens vervaardigen.’
Keert u ook terug in de autosport?
‘Absoluut, autosport maakt deel uit van ons DNA. Ik denk dat maar weinig mensen weten dat rond 1900 Spykers de snelste auto’s op de planeet waren. Voor Saab beleefden we met Spyker nog een succesvolle terugkeer naar Le Mans. We hebben daar een heel respectabel resultaat neergezet. Autosport zal in onze toekomst een belangrijke rol spelen, en niet alleen in de marketing. We willen ook ‘cup cars’ voor onze klanten ontwikkelen. We weten dat onze klanten niet alleen willen rijden, maar ook willen racen met hun Spyker, en op die vraag willen we in de toekomst kunnen inspelen.’