Lithium-ion, daarvan heeft Toyota steeds beweerd dat het moeilijk te recycleren valt en dat jullie er daarom van weg bleven. Vanwaar nu deze verandering in filosofie?
“Voor hybrides die we in grote volumes op de markt brengen, blijven we de beproefde nikkel-metaalhydridebatterijen gebruiken, want daarvoor hebben we een recyclagemodel op punt gesteld om zoveel als kan die batterijen later te hergebruiken. Wat lithium-ion betreft, moeten we de technologie van de batterij verder kunnen ontwikkelen. Het recyclageproces van de lithium-ion batterijen bevindt zich nog volop in de onderzoeksfase. Daarom bieden we vooralsnog geen plug-in hybrides op grote schaal aan.”
Betekent dit dat jullie plug-in hybrides dan steeds een beperkt marktaandeel zullen toekennen?
“Toch niet. Wie een groot rijbereik wil, zal altijd een voordeel vinden in lithium-ion batterijen. Ook wij zijn daarom nu bezig met ontwikkeling van lithium-ion technologie. Maar voor ons is de zoektocht naar een goed recyclageproces even belangrijk. Wij willen onze verantwoordelijkheid opnemen voor wat er gebeurt met die batterijen in het proces. We willen zoveel mogelijk hergebruiken.”
Denkt u dat uw concurrenten dezelfde moeite aan de dag leggen op dit moment?
“Ik denk wel dat iedereen zijn lithium-ion batterijen terugneemt, maar het is ook duidelijk dat niet iedereen ze recycleert. En dat geldt niet alleen voor de autoconstructeurs, maar ook voor bijvoorbeeld smartphonefabrikanten. Iedereen in de gemeenschap zou zich de vraag moeten stellen hoe ze lithium-ion batterijen kunnen recycleren en hergebruiken, anders eindigen we gewoon met een enorme afvalberg aan afgedankte batterijen. In het geval van auto’s kunnen we best onderzoeken hoe we de batterijen zo veel mogelijk kunnen hergebruiken. Want autobatterijen hebben een grote capaciteit. Er is zeker een mogelijkheid om ze te hergebruiken.”
Hoe kan u die batterij dan hergebruiken? Lithium-ion verliest toch veel van zijn capaciteit in de loop van de jaren?
“Nikkel behoudt zijn laadcapaciteiten goed, waardoor veel batterijen in aanmerking komen voor hergebruik. Voor lithium hebben we nog niet veel ervaring en onderzoeken we. We zien dat de capaciteit inderdaad vermindert, dus het belooft geen eenvoudig onderzoeksproces te worden om deze batterijen te hergebruiken.”
Is lithium-ion vanuit een ecologisch standpunt bekeken op dit moment nog niet de beste keuze?
“Vanuit een strikt milieustandpunt bekeken, scoort de lithium-ion batterij niet goed op vlak van recyclage en hergebruik. Want het onderzoek naar hergebruik is nog niet afgerond. We proberen dus voorzichtig te handelen. We zullen niet al onze hybrides op lithium-ion batterijen overschakelen. Waar ze het best tot hun recht komen, zullen we nikkel-metaalhydride blijven gebruiken. Maar waar dat niet de beste oplossing is, zullen we lithium-ion gebruiken. Zoals om een elektrische auto een zo groot mogelijk rijbereik te geven.”
Dus wanneer Toyota volledig elektrisch gaat, dan zal dat alleen zijn op een moment dat het verhaal volledig past binnen Toyota’s duurzaamheidsstrategie?
“Wat effectief gebruik van dit type batterijen betreft, zullen we ze eerst aanbieden in onze plug-in hybrides om zo een groter gebruik binnen ons gamma te bereiken. Dat wil niet zeggen dat we geen volledig elektrische auto’s zullen aanbieden. Wij grijpen deze challenge met beide handen aan. Maar wanneer wij een volledig elektrische auto ontwikkelen, dan is voor ons het recyclage-aspect even belangrijk.”
Zelfs wanneer dit betekent dat u hiermee achter de concurrentie zou komen?
“Het is niet gezegd dat wij achter onze concurrenten zullen komen. Ik denk niet dat onze concurrenten het recyclageverhaal geen aandacht geven, wat mij doet vermoeden dat we allemaal met gelijke wapens in de arena staan. Wij zouden eigenlijk best samenwerken. De gemeenschap zou zich bewust moeten zijn van de nood die er is om niet alleen lithium-ion batterijen te recycleren, maar ook van de nood om ze te hergebruiken.”