Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Land Rover-designer David Saddington – “We moeten op zoek naar een nieuw publiek”

Dat de nieuwe Land Rover Discovery minder stoer voor de dag komt, is geen toeval. Designer David Saddington: “Voor veel gezinnen is de Discovery de best mogelijke auto. Maar hij kwam vaak niet op hun keuzelijst terecht. Dat willen we veranderen.”

Je zou het niet zeggen, maar ten opzichte van de vorige Land Rover Discovery is de nieuwe nog gegroeid in de lengte. Hij meet nu 4,97 meter, wat 13 centimeter meer is dan zijn voorganger. Maar omdat hij zijn vierkante, ruige uiterlijk van zich heeft afgeschud, valt dat niet eens op.

Reputatie veranderen

“We moesten wel naar een rondere vorm zoeken”, legt Saddington uit, zelf verantwoordelijk voor het interieurdesign van de vijfde generatie Discovery. “We moeten bij Land Rover ‘nieuwe vrienden’ zoeken, en dit is de manier. We hebben vroeger met de G4 Challenge en de Camel Trophy onze reputatie gebouwd als 4x4-merk, maar nu is de tijd rijp om op te groeien met ons merk. Zonder onze klassieke kwaliteiten uit het oog te verliezen, natuurlijk.”

Land Rover hielp de JLR-groep om vorig jaar voor het eerst meer dan 500.000 wagens te verkopen, en de ambitie ligt nog hoger. “We moeten toegeven dat een aantal mensen ons niet kiest omdat ze geen stoere 4x4 willen. Terwijl de Discovery volgens ons de beste vriend van de familie is. We gaan naar een wereld met steeds meer mensen. Wanneer je evolueert naar een situatie waar één auto moet instaan voor de behoeften van een volledig gezin, dan zijn wij zeker dat de Discovery één van de beste keuzes is die je kan maken. Hij is ook gegroeid vanuit onze bezorgdheid. We zagen te veel mensen van wie we ons afvroegen: waarom ben jij eigenlijk geen klant bij ons?”

Waar is de dubbele laadklep?

Saddington schuift de troeven van de nieuwe Discovery naar voor: een koffervolume dat tot 2.500 liter kan groeien, een echte zevenzitter bovendien. In klassieke vijfzitsconfiguratie heb je al 1.231 liter aan koffer vrij… Maar of het klassieke publiek het hem wel zal vergeven dat die typische, handige dubbele kofferklep is moeten wijken?

“Dat was een designkwestie. We hadden een volle achterklep nodig om een mooie, ronde auto te verkrijgen. Maar we zijn ons bewust dat veel mensen die dubbele laadklep handig vinden. Daarom hebben we ze ook behouden, alleen vouwt ze nu van aan de binnenkant naar buiten. Deze Discovery is handiger dan zijn voorganger hoor.”

Verschil met Range Rover

Of hij niet opnieuw de bestaansreden van de Range Rover in twijfel trekt, willen we nog weten. “Ze zijn voor verschillende klanten ontwikkeld. Discoveryklanten zijn slim en willen het beste voor hun gezin. Terwijl de Range Rover meer een zaak is van een eigenaar die zichzelf een presentje gunt”, aldus Saddington.

Hij is er van overtuigd dat Land Rover nu een solide familie heeft neergezet met de Discovery. Maar of dat ook betekent dat we ons aan gekke zijsprongen als de Range Rover Evoque cabrio mogen verwachten in het Discovery-gamma? “Goed geprobeerd, maar daar zeg ik nu eens helemaal niets over”, lacht Saddington.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer