Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Patrick Danau, Audi Brussels – “Ook met elektrische auto’s zullen wij op volle capaciteit draaien”

Patrick Danau ziet momenteel zijn hele fabriek in Vorst veranderen. Van de massaproductie van de Audi A1 schakelt hij volledig over op de productie van Audi’s eerste volledig elektrische SUV. “Het resultaat van hard werk van Audi Vorst.

Als je niet de beste kaarten kan voorleggen, krijg je die productie nooit toegewezen.” Dit jaar, vermoedelijk rond de zomer, komt er een einde aan de productie van de Audi A1 in Vorst. Die was jaarlijks goed voor 100.000 auto’s. In de plaats wordt Vorst een pioniersfabriek voor de VW-groep. Hier zullen de eerste volledig elektrische Audi’s van de band rollen. De ‘patron’ van Audi Brussels, Gentenaar Patrick Danau, is er helemaal klaar voor.

Mijnheer Danau, wat ik absoluut niet begrijp: nu werkt u met goed 2.500 werknemers om 100.000 auto’s per jaar te assembleren. Hoe kan u die allemaal aan het werk houden met een productie die – in het beste geval – terugvalt naar 30.000 à 40.000 exemplaren?

Patrick Danau: “Dat is eenvoudig uitgelegd. De productietijd voor de elektrische modellen is twee keer zo lang als die van een A1. Bovendien zijn er scholingsprojecten voor onze werknemers, om met de nieuwe technologie te leren werken. Het is heel specifieke materie, die nieuw is voor ons. Er valt heel wat te leren en ook daar kruipt tijd in. Voor sommige aspecten, zoals de batterijmontage, is de opleiding zo zwaar dat ze slechts een slagingspercentage van 60 procent kent. Het is een hele zoektocht om de juiste persoon op de juiste job te krijgen in de nieuwe samenstelling van de fabriek. Daarbij zijn niet alle profielen even makkelijk in te vullen, voor sommige functies zijn mensen uit Duitsland moeten komen. We merken dat de scholen tegenwoordig niet de profielen leveren die wij zoeken, daarom zijn we een samenwerkingsprogramma gestart met enkele scholen. Maar maak u niet ongerust over de productie-aantallen: onze fabriek zal op volle capaciteit draaien.”

De eerste aangekondigde elektrische Audi’s zijn dure SUV’s. Wanneer verwacht u de eerste echt betaalbare elektrische Audi?

“Wie zegt dat onze prijs nu al niet goed is? Onze auto’s zullen zeker niet duurder zijn dan wat de concurrentie aanbiedt. De auto’s voor de grote massa zullen volgen, maar daarvoor is nog wel wat laadinfrastructuur nodig. Minder dan men denkt, want de meeste mensen zullen hun auto gewoon thuis willen ‘tanken’ want dat is veel makkelijker.”

Hoe bent u er in geslaagd die prestigieuze e-fabriek naar Vorst te halen?

“Iedereen heeft zijn best gedaan. De overheid heeft mogelijkheden gecreëerd via een verlaging van de sociale lasten en via opleidingssteun. Zeker op het vlak van sociale lasten is de kloof met andere landen kleiner geworden, maar het kan nog beter. Daarnaast heeft ook de goede dialoog met de sociale partners ons vooruit geholpen. De afgelopen 7 jaar zijn er nauwelijks sociale conflicten geweest bij ons. Tot slot hebben we als fabriek ook onze ‘performance’ opgedreven. Uiteindelijk is zo’n toewijzing een zware concurrentiestrijd onder de verschillende fabrieken. Iedereen dient zijn offerte in om de job binnen te halen, en de onze is de beste gebleken.”

Kan de elektrische auto een voorbijgaand fenomeen zijn? Ziet u uw fabriek ooit opnieuw A1’s produceren?

“Nee, die tijd is gedaan. Wij zullen nooit meer klassieke A1’s assembleren. Wat we nu zien bij Audi Brussels is de grootste verandering in het bestaan van de fabriek. Dat is nu onze toekomst.”

Wat weten we al over de elektrische Audi?

Audi Brussels zal twee grote elektrische SUV’s produceren, die nog geen definitieve naam hebben. De e-tron en de e-tron Sportback (niveau BMW X6) gaan respectievelijk in de tweede helft van 2018 en in 2019 in productie.

In de concepts haalt Audi een vermogen van 435 pk (320 kW) aan, terwijl een kortstondige piek van 503 pk mogelijk is. Daarmee knalt hij in 4,5 seconden naar 100 km/u. Het merk stelt voorop een 95 kWh batterijcapaciteit na te streven, wat theoretisch 500 kilometer rijbereik mogelijk moet maken. In de praktijk zou dat dus zeker 400 kilometer moeten zijn. De lithium-ion batterij is in de vloer verwerkt onder het interieur.

Drie motoren zorgen voor het vermogen, en voor vierwielaandrijving. De auto maakt gebruik van aluminium in zijn constructie. In 30 minuten aan de snellader zou hij voor 400 kilometer aan energie moeten kunnen tanken. De prijs zou minstens 80.000 euro bedragen voor de e-tron SUV. Op het Autosalon van Brussel konden de eerste voorbestellingen al worden bevestigd, mits een voorschot van 2.000 euro. Uren na de aankondiging was de eerste voorbestelling al een feit.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer