Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Saab-eigenaar Victor Muller – “Saab kan nu naar zijn eigen filosofie werken”

Net voor het autosalon van Parijs, inviteerde Saab een schare journalisten naar thuisbasis Trollhättan. Om aan te kondigen dat we ons binnenkort aan BMW-motoren in Saabs mogen verwachten. AutoScout24 sprak met de nieuwe Saabbaas, Victor Muller.

Nu Saab de banden met GM steeds verder doorknipt en stilaan aan de ontwikkeling van een eigen model kan werken, is er nood aan nieuwe leveranciers. Samenwerkingen zijn noodzakelijk want kleine constructeurs kunnen nauwelijks eigen platformen en motoren bouwen.

Als eerste leverancier kwam BMW uit de bus en dat werd dus in Zweden met grote trom aangekondigd. “Saab is erg blij met BMW-motoren; dit zal de klanten meer vertrouwen geven in onze producten. De 1.6 turbomotor zal worden gebruikt in de toekomstige 9-3. Die is voorzien voor oktober 2012 en zal ook het intelligente motorbeheer en de start/stop-technologie overnemen”, weet de Nederlandse Saabbaas en Spykereigenaar Victor Muller.

Zal Saab ook BMW-diesels gebruiken?

Muller: “Op dit ogenblik zijn er enkel afspraken rond de 1.6 turbomotor op benzine. Maar het spreekt voor zich dat we ook dieselmotoren nodig hebben. Het zou kunnen dat die ook van BMW komen, maar dat is nog niet beslist. We zijn vandaag erg blij met deze samenwerking.”

In hoeverre is het verkoopsucces van de 9-5 bepalend voor de ontwikkeling van de volgende 9-3?

“In het businessplan dat we hebben gemaakt, was de nieuwe 9-3 vanaf het begin opgenomen. Het is duidelijk dat een jong bedrijf niet vanaf dag 1 winst kan maken, maar we hebben sterke aandeelhouders. We hebben realistische targets gesteld en we hopen in 2012 winstgevend te zijn. We plannen eerstdaags ook een beursgang in Stockholm. Dat laat even op zich wachten omdat we een dubbele naam (Spyker - Saab) willen vermijden. Op 29 oktober zullen we overigens onze resultaten bekend maken. De jongste maanden gaat het prima met de verkoop van de 9-5, vooral Zweden doet het erg goed. Enkel in de VS hebben we nog veel werk, want daar zijn heel wat mensen die denken dat Saab dood is.”

Zijn er ook andere plannen met BMW, bijvoorbeeld voor het kleinere retromodel waarvan eerder sprake was?

“Voorlopig moeten we ons aan het businessplan houden. Dat betekent de doorstart in Trollhättan, de productie van de 9-5, de lancering van de 9-4 X en de ontwikkeling van een nieuwe 9-3. De 9-2 is een plan voor de toekomst en ja, BMW is daar een mogelijke partner. Maar we sluiten niets uit. Kijk, de Saab 9-3 is 13 jaar oud en moest voor elk onderdeel shoppen in de rekken van GM en dat leidde tot een identiteitscrisis. Vandaag is Saab een constructeur die een eigen design maakt en op de markt kan zoeken naar de ideale leveranciers. Die onderdelen moeten in de Saabfilosofie passen en BMW is in deze een eerste stap maar there’s more to come.”

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer